Categorieën
Algemeen

Watersportorganisaties beklagen zich over veiligheid Wad

Zeven verschillende watersportorganisaties hebben bij Rijkswaterstaat geklaagd over de veiligheid van recreanten op de Waddenzee. Dat schrijft de Leeuwarder Courant vandaag.

Het Watersportverbond, de Wadvaarders, de ANWB, de Vereniging van Kanovaarders, de Vereniging van Toerzeilers, Waddentochten en de Vereniging voor Beroepschartervaart hebben samen een brief geschreven aan Rijkswaterstaat.

Volgens de zeven organisaties zorgen de met gele tonnen afgebakende vaargeulen voor schijnveiligheid op het Wad. Deze vaargeulen zijn aangelegd speciaal voor recreatief verkeer, waarbij snel varen verboden is. Recreanten zijn er echter niet veilig vinden de organisaties, omdat snelle beroepsvaart aan alle kanten passeert in de geultjes.

Met name watertaxi’s, reddingboten, bergers en de twee snelboten van Rederij Doeksen maken zich schuldig aan het snel varen in deze geulen, zeggen Kor Wijngaarden en Maarten Snel van de Wadvaarders tegen de Leeuwarder Courant. Beroepsvaart is toegestaan in deze geulen, mits ze langzamer dan 20 kilometer per uur varen.

De organisaties zeggen veel klachten te krijgen van recreanten en denken dat het wachten is op een groot ongeluk. Doeksen-directeur Paul Melles laat aan de Leeuwarder Courant weten dat het officiële beleid van de rederij is dat de vaargeulen gevolgd moeten worden, maar hij weet ook dat er kapiteins zijn die inderdaad afsnijden.

“Ze zeggen dat ze door af te snijden minder uitstoten en gasten sneller naar het eiland kunnen brengen. Een tocht naar Terschelling wordt zo met acht tot tien minuten bekort”, zegt Melles tegen de krant. Het afsnijden door een “gele geul” langs de Blauwe Slenk is volgens de directeur een gebruik uit het verleden.

“Voor 2012 was dit geen recreatieve route en maakten onze kapiteins al wel gebruik van de route. Zij kennen de zee als hun broekzak en weten dat het hier diep genoeg was. Daarbij komt dat het op zee in het voor- en naseizoen zo rustig is dat men vindt dat dit wel moet kunnen. Als er een boete komt, heeft de bemanning wel een probleem”.

Volgens de krant is Rijkswaterstaat ook op de hoogte van de problemen op het Wad, maar weten ze nog niet wat ze er aan willen gaan doen.

-- Advertentie --