Zeeverkeerscentrale problematiek

Bijna zeven jaar lang is Rijkswaterstaat bezig geweest met het realiseren van een zeeverkeerscentrale voor de Waddenzee om daarna de vuurtorenwachters, officieel verkeersleiders, van de vuurtorens te halen. Maandag haalde staatssecretaris Joop Atsma definitief een streep door het plan. En nu?

Al vanaf 2004 is Rijkswaterstaat bezig met vele aanbestedingen, onderzoeken, proeven met camera’s en dergelijke om een zeeverkeerscentrale op Terschelling te krijgen. Deze zeeverkeerscentrale, gevestigd in de Zeevaartschool op het eiland, moest de taak van alle vuurtorenwachters in het waddengebied overnemen. De vuurtorens zouden uitgerust worden met uitgebreide camera-systemen en nieuwe radars. Ook zouden er volgens Rijkswaterstaat op enkele andere plekken nog radarinstallaties geïnstalleerd moeten worden. Vanuit de centrale kon op die manier het hele gebied in de gaten gehouden kunnen worden.

Vrijwel direct kwamen er felle protesten tegen de plannen. Volgens velen was het onmogelijk het menselijk oog te vervangen door camera’s en kon zo’n centrale nooit evenveel veiligheid bieden als de torenwachters. Ook vuurtorenwachters waren aan het begin fel tegen, maar hen werd later een zwijgplicht opgelegd door Rijkswaterstaat. Zij willen ook nu nog steeds niet reageren. Vorig jaar kwam actiegroep ‘Red de Brandaris’ met een brandbrief over de situatie. Zij kwamen ook met een uitgelekte brief van Rijkswaterstaat uit 2010 waarin te lezen valt dat het project verre van goed verliep.

Nu, na bijna zeven jaar is het project dus een halt toegeroepen, maar is er ondertussen al wel een volledige centrale af. Alleen de camera’s missen. Een strop voor Rijkswaterstaat van vele miljoenen euro’s. Maar het betreft niet alleen miljoenen aan onderzoeken, inrichting van de centrale, radars en telkens mislukkende testen met camerasystemen. Door de beslissing gaan er nog veel nieuwe kosten gemaakt worden.

Als gevolg van de beslissing van Atsma moeten de vuurtorens van Terschelling en Schiermonnikoog nu namelijk aangepast worden aan de laatste arbo- en brandveiligheidseisen. Een van de redenen waarom Rijkswaterstaat de zeeverkeerscentrale wilde bouwen. Het aanpassen van de torens aan de nieuwste eisen werd destijds te duur bevonden.

Erwin Rob, lid van een belanghebbendengroep van Rijkswaterstaat en initiatiefnemer van ‘Red de Brandaris’ zegt in het Friesch Dagblad hoe slecht het gesteld was met het project. ,,Bij de laatste testen met de radar werden 150 fouten per uur gemeten. En de camera’s zagen nog niet de helft van wat torenwachters met een verrekijker zien.”

Ook zegt hij dat het project volgens hem tot nu toe zeker zo’n 20 tot 25 miljoen euro gekost heeft. ,,Verbouwing van de torens werd destijds – in 2005 – op zeven à acht ton geschat. Zelfs als dat in de praktijk een keer zo duur was geworden, had je nog een koopje gehad. Plus dat je dan niet al die onrust had gehad. Het werk van de verkeersleiders is er echt niet leuker op geworden”, zegt Rob in het Friesch Dagblad. Deze verbouwingen zullen nu dus alsnog plaats moeten vinden. En dat gaat nu hopelijk ook snel gebeuren hoopt burgemeester van Terschelling, Jurrit Visser, zo laat hij in dezelfde krant weten.