Wadden Transport past schip aan voor passagiers

De Terschellinger Rederij Wadden Transport laat haar schip, de Terschellinger Bank, aanpassen voor het vervoer van passagiers, zo laat de rederij weten.

Rederij Wadden Transport bestaat al sinds de jaren 80 en vervoert voornamelijk vracht tussen Harlingen, Terschelling en Vlieland. De rederij past de Terschellinger Bank nu aan, voornamelijk om aan de vraag voor het vervoeren van besloten gezelschappen te kunnen voldoen.

Hiervoor moet een lijst met eisen van de Scheepvaart Inspectie afgewerkt worden. Het schip is oorspronkelijk gebouwd voor een passagiersdienst in Duitsland, dus grote aanpassingen zijn niet nodig. Benedendeks worden enkele extra stalen schotten geplaatst, er wordt een sprinklerinstallatie geïnstalleerd op het autodek en het aantal reddingsmiddelen wordt verhoogd.

Wanneer deze aanpassingen doorgevoerd en goedgekeurd zijn moet het schip plaats bieden aan 300 passagiers en 41 auto’s. De rederij laat desgevraagd weten de dienstregeling in de toekomst uit te willen breiden naar zo’n vijf afvaarten per week.

Zo lang de veerbootconcessie nog niet definitief van kracht is, wordt het voor de rederij ook mogelijk om meer reguliere passagiers te vervoeren. Wanneer de concessie definitief wordt, blijft het vervoeren van besloten groepen nog wel toegestaan. De rederij lijkt echter niet van plan heel serieus te gaan concurreren met de beide andere rederijen Doeksen en EVT, vrachtvervoer blijft de belangrijkste taak.

Last van de problemen die deze twee rederijen ondervinden met het gebruik van de getijdenbruggen zegt Wadden Transport ook niet te krijgen. Het schip beschikt over een eigen laadklep waarmee de lading gewoon op de kade kan worden afgezet, waardoor gebruik van deze bruggen niet noodzakelijk is.

De rederij verwacht de aanpassingen aan het schip eind november klaar te hebben.