[Column] Quote op Terschelling: iedereen is er miljonair.

Iets nieuws op de website, een column. Peter Miedema heeft aangegeven de columns die hij over Terschelling schrijft op zijn eigen weblog, wel te willen delen op Skylgenet. Vandaag de eerste.


Aanleiding:

Het maandblad Quote lees ik nooit. Ik werd echter door een volger van mijn weblog getipt dat ik het novembernummer moest kopen. Dus: direct vanaf kantoor naar boekhandel Funke. Gelukkig had Cora nog een exemplaar voor me. De omslag beloofde vuurwerk. In gouden letters schreeuwde de voorpagina:

“Schateiland Terschelling. Iedereen is er miljonair, van fietsenmaker tot hotelier.” 

Ik wil misschien ook wel miljonair worden. Daarom schrijf ik dit stukje. Wellicht wil Quote me wel provisie betalen voor elk, naar aanleiding van dit artikel, op Terschelling gekocht exemplaar. Je moet toch ergens beginnen ……..

De inhoud.

De aanhef van het artikel belooft veel.

Terschelling is, volgens Quote, “de grootste goudmijn van de Nederlandse kust .”

Eerlijk is eerlijk. Ze hebben hun research goed gedaan, niet altijd goed geïnterpreteerd, maar daarover later meer.

En. Ze hebben ongetwijfeld inside information op eilandniveau gehad.

Journalistiek.

Het is journalistiek knap in elkaar gezet. Er zitten handige trucjes, suggesties, verdraaiingen maar soms ook onjuistheden in het artikel:

* Volgens Quote suggereert een (rijke) eilander dat het mis is gegaan met rederij Doeksen vanaf het moment dat de Doeksens van het eiland zijn vertrokken. Snap ik niet. Wie bedoelen ze daarmee?

* Families worden op één hoop geveegd; de familie van Dieren bezit, volgens Quote, gezamenlijk, de Appelhof, de Kooi en de Walvis. Huiswerk niet goed gedaan!

* Quote begrijpt het principe van verkoop niet. Wanneer een ondernemer een appartement verkoopt in een vakantiecomplex is de huuropbrengst vervolgens voor de nieuwe eigenaar en niet voor de verkoper:“appartementen die eerst worden verkocht aan particuliere investeerders, om ze daarna te verhuren aan toeristen. Dat is namelijk twee keer cashen.”

* Quote vliegt uit de bocht op bladzijde 84. Ze leggen uit dat de broer van holdingdirecteur Jan Willem Doeksen, Volkert Doeksen, zijn bedrijf (Alpinvest) heeft verkocht aan een Amerikaans bedrijf “…. waarin de familie Bush participeert. En waarin ooit de de familie Bin Laden een belangetje had”…….. Lekker belangrijk!

* De provocerende retoriek is niet van de lucht: “rammende miljoenenbusiness”, “kampeergrasveld Camping de Kooi”. Hessel serveert “loempia’s en tompoucen” in z’n Kerstmenu (ze vergeten erbij te vermelden dat dit culinair verantwoorde variaties zijn). Tijs Knop-fietsverhuur plaatst dagelijks “drie volle fietsentrailers” voor het pand van collega Zeelen. De Walvis is nu ineens een “biertent”. De toerist wordt gezien als een“cashcow” en zo kan ik nog wel even doorgaan.

* Maar …….. Degene die Quote heeft voorzien van inside information had misschien iets zorgvuldiger moeten zijn: Els Kuiper-Hek is bijvoorbeeld al jaren niet meer onder ons ……..

* Diezelfde informant had de auteur moeten wijzen op het feit dat raadslid Arie Doeksen geen familie is van de rederij-eigenaren en dat de rederij-discussie op het eiland inmiddels veel minder een issue is dan in het artikel wordt gesuggereerd. Ook had deze persoon Quote op feitelijke onjuistheden kunnen wijzen: met het jaarlijks aantal toeristen en hoeveelheid fietsen zitten ze er flink naast. Ook schetsen ze een verkeerd beeld van de toeristenbelasting-materie.

Erfpacht.

Soms verrast het artikel ook. Ik begrijp nú dat Staatsbosbeheer de erfpacht verhoogt omdat ze vinden dat, vanwege het (naar hun mening) té lage niveau ervan, de hotel- en campingprijzen óók lager hadden moeten zijn.

En omdat dát niet het geval was moest SBB wel verhogen! Logisch toch?

Want, aldus SBB-Rentmeester Martijn van der Molen:

“De erfpacht op de eilanden is onnatuurlijk laag. Daarom zeg ik: draai het eens om. Omdat de erfpacht zo bescheiden is, zouden de kamer- en campingprijzen lager moeten zijn dan elders. Maar dat zijn ze niet.”

Staatsbosbeheer als bewaker van het eilander prijsniveau! Zo had ik het nog niet bekeken ……

Commentaar.

Ik zal niet op alles diep ingaan want ik zou wel 3 blogs ermee kunnen vullen.

Quote laat ook eilanders aan het woord. Soms mét, soms zonder naamsvermelding. Ook wel eens handig geciteerd en uit z’n verband gerukt. 

Hessel neemt nooit een blad voor z’n mond, zo kennen en waarderen wij hem: “Nu heeft die Doeksen onlangs wéér een nieuw restaurant geopend, Loods. Weer een formuletent, niks bijzonders, duizend in een dozijn. Maar het is voor ons wel weer een concurrent erbij.” 

Vervolgens suggereert de schrijver dat de fietsverhuurders gemeentelijke represailles, vanwege de fietsenstrijd op het haventerrein, afkopen door culturele activiteiten op het eiland te sponsoren. “Tot het lente wordt en het seizoen weer begint.” Alsof de gemeente daar gevoelig voor is…….

Kortom

Het eiland wordt door Quote als een karikatuur van zichzelf neergezet: een stelletje geldbeluste dwazen die miljonair zijn geworden door toeristen uit te melken en elkaar dood te concurreren. Geldwolven “van de wal” vullen hun zakken en smeren ‘m daarna, puissant rijke eilander families plaveien hun oprijlanen met goud en de politiek functioneert op Bananenrepubliek-niveau.

Maar. Over iedere willekeurige stad, eiland of dorp is een dergelijk stuk te schrijven. Overal wonen rijke families, geslaagde zakenlui. En overal zijn er intriges en andere zaken die je op kunt kloppen en overdrijven.

Het trucje is simpel: ruk de verhoudingen, de invloed en het aantal uit z’n verband (“iedereen is er miljonair”) en overdrijf/combineer allerlei zaken. Kijk in de KvK-gegevens en trek daar suggestieve conclusies uit, suggereer dat aankoop van onroerend goed ongefinancierd uit eigen vermogen wordt betaald. Citeer slimén forceer uitspraken die je vervolgens in een andere context plaatst en schroom niet om feitelijke onjuistheden te publiceren.

Of ……..

Of is de Quote-redactie jaloers op hun voormalige chef Jort Kelder?

Een mooi zomerhuis op Terschelling wil iedereen toch wel?

Al struikel je hier over de miljonairs …………..


 

Column van Peter Miedema (1960) over verscheidene aan Terschelling gerelateerde onderwerpen. Peter is eigenaar van FrisseWind.Com, zijn bedrijf waarmee hij al vele jaren meetings (incentives, congressen, managementbijeenkomsten, bedrijfsuitjes, vergaderarrangementen, relatie-bijeenkomsten, trainingen en alle andere soorten groepsprogramma’s) op en naar de Waddeneilanden, in JeEigenStad.nl en in het Abe Lenstra-stadion organiseert.

Peter Miedema heeft een eigen blog waarop hij, naast deze columns, schrijft over allerlei andere zaken.

“Ik kijk graag om me heen, luister naar andere mensen, observeer, probeer emoties mee te voelen, verbaas me, maak me kwaad, verwonder me, lach, huil, bid, werk en bewonder. En …… ik vind het leuk wanneer jullie reageren op mijn columns !”