‘Spathoek voorjaar 2012 in de vaart’

De Spathoek, de nieuwe veerboot van de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT), zal zoals het nu lijkt in april 2012 in de vaart komen, zo meldt Veerbootinfo. De huidige Stortemelk zal het resterende deel van 2011 nog de dienst Harlingen-Terschelling varen. Voor de periode tussen eind 2011 en voorjaar 2012 heeft de EVT nog geen dienstregeling bekend gemaakt. “U kunt vanaf nu voor de Spathoek boeken voor de zomerdienstregeling 2012 en het hele verdere jaar. De winterdienstregeling voor de periode van 1 januari tot 30 maart wordt binnenkort bekendgemaakt”, meldt de EVT-website.

Dienstregeling
De Spathoek gaat, wanneer mogelijk, vanaf april 2012 drie keer per dag varen. De Spathoek krijgt als thuisbasis de haven van Harlingen en vertrekt vanaf daar om: 6:30, 12:00 en 17:00. De overtocht naar Terschelling duurt 2 uren en de vertrektijden vanaf het eiland zijn: 9:15, 14:30 en 19:30. De 17:00- en 19:30-afvaarten kunnen tot en met 15 april niet uitgevoerd worden op maandag, woensdag, donderdag en zaterdag. Ditzelfde geldt voor de 6:30- en 9:15-afvaart op de zondagochtend. Dit in verband met de winterdienstregeling van Rederij Doeksen, waardoor er op die tijden een schip van die rederij voor de kade ligt.

Capaciteit
Uit het boekingssysteem blijkt dat de Spathoek met maximaal 400 personen zal gaan varen. Daarnaast kunnen er 40 fietsen en 5 motoren/brommers mee. Op het autodek is verder nog plaats voor 120 meter aan auto’s. Dit betekent dat er 4 autorijstroken op het autodek zijn.

Prijzen
Veerbootinfo maakte een aantal berekeningen met de nieuwe tarieven. De prijzen bij de Spathoek zijn minder concurrerend dan met de Stortemelk. Op dit moment is een volwassene €8,40 kwijt voor een enkele reis., €16,40 dus voor een retour. Wanneer de Spathoek gaat varen zal een passagier voor een retour €21,50 moeten betalen. Bij concurrent Doeksen wordt hier €25,06 voor afgerekend.
Voor auto’s wordt een tariefsysteem per halve meter gehanteerd. Auto’s tot 2 meter kosten €46,40, voor elke halve meter komt daar €11,60 bij. Voor een gemiddelde auto van 4 a 4,5 meter betaalt men dus €104,40. Rederij Doeksen kent maar 3 verschillende tarieven: kleier dan 3 meter: €85,26, van 3-5 meter: €136,44 en groter dan 5 meter: €151,60. Dit betekent dat EVT 46% tot 15% voordeliger is dan Doeksen voor auto’s kleiner dan 5 meter.
Hier moet wel bij vermeld worden dat Doeksen een hoger bedrag vraagt voor auto’s hoger dan 1,95 meter, bij de EVT zal dit niet zo zijn, omdat er op de Spathoek geen dubbele autodekken zijn.
Ook de prijzen van fietsers en motoren liggen net iets lager bij EVT: Voor fietsen betaalt men €11,10 bij EVT en €13,24 bij Doeksen. Motoren bij EVT €22,20 om €39,66 bij Doeksen.

Voor een een gemiddeld gezin wat op vakantie gaat naar Terschelling is dit toch een aardig verschil: Een MPV van 4,4 meter, 2 volwassenen en 3 kinderen komt bij EVT uit op €180,10. Bij Doeksen is men daarvoor €222,50 kwijt.

Honden reizen bij EVT altijd al gratis mee, maar in 2012 zal dit ook bij Rederij Doeksen gratis zijn.

Vlootontwikkeling
Volgens Veerbootinfo zal de Stortemelk buiten dienst gesteld worden wanneer de Spathoek ingezet wordt. In deze tijd zal de Stortemelk mogelijk een grote upgrade krijgen. Hierbij zal het interieur van het schip aangepakt worden en zal het ook in de nieuwe huisstijl geschilderd worden.

De Spathoek heeft deze upgrade al gehad en is volgens EVT nu van alle gemakken voorzien. De banken zijn opnieuw gestoffeerd, er is een nieuwe keuken geplaatst met dito bar en shop. In het schip is ook aan ICT-voorzieningen gedacht. Er hangen 7 grote flatscreenschermen aan boord, elke vaste tafel heeft een stopcontact en aan boord is gratis WiFi. Als laatste is het schip aangekleed met beeldmateriaal van Terschelling en is de buitenkant in de huisstijl van EVT geverfd.

De EVT heeft voor zover bekend geen vervanger voor de Spathoek. Wanneer de Spathoek problemen krijgt is het niet bekend of er vervanging is en of deze vervanging ook auto’s kan vervoeren.

Als de nieuwe Spathoek gaat varen maakt EVT een grote stap voorwaarts. Het nieuwe schip gaat vaker varen, tegen scherpe tarieven en is meer van deze tijd. Toch blijft het een ouder schip en is er geen waardige vervanging binnen de rederij zelf. Bovendien zijn de tarieven minder scherp dan op het moment met de Stortemelk en maken deze tarieven door de jaren heen een flinke prijsstijging mee. Toch kan EVT nu eindelijk zijn wens in vervulling laten gaan: auto’s vervoeren van en naar Terschelling. Voor hoelang ze dit kunnen doen, is afhankelijk van het aanvechten van de concessie, die in eerste instantie naar concurrent Rederij Doeksen gegaan is.

Bron: Veerbootinfo.nl