Terschelling: Speulsk eiland

Speulsk eiland, Terschelling. Dat is de slogan geworden waarmee Terschelling in de toekomst gepromoot gaat worden. “Terschelling heeft gekozen voor een radicaal andere aanpak om haar promotie vorm te geven. Niet langer wil zij het eiland promoten zonder dat ondernemers, bewoners en haar gasten daarbij betrokken zijn en deel uitmaken van de gezamenlijke promotiecampagne”, aldus de campagne-website.

De Stichting Marketing en Promotie Terschelling schreef enige tijd geleden een prijsvraag uit waarin gevraagd werd om voor een nieuwe promotiecampagne met een slogan voor Terschelling te komen. Als hoofdprijs kon een rondvlucht met Hessel gewonnen worden.

De Stichting ontving naar eigen zeggen meer dan 900 inzendingen vanuit het hele land. Uit deze 900 inzendingen werd een top 20 gekozen, die vervolgens gepubliceerd werd in ‘De Terschellinger’. Een groep Terschellingers zou uiteindelijk de winnende slogan kiezen. Dat is “Speulsk eiland, Terschelling” geworden. Detail: de slogan zat helemaal niet tussen de inzendingen, maar is gebaseerd op één van de inzendingen.

“Online en sociale media geven de mogelijkheid om op geheel nieuwe wijze campagne te voeren. In de nieuwe aanpak wordt de campagne decentraal vormgegeven. Door ondernemers, bewoners, de gemeente en andere belanghebbenden die ondersteund worden in de promotie van hun onderneming en hun eiland” is het idee achter de nieuwe campagne.

Het woord ‘Speulsk’ is een oud Terschellings woord. De organisatie zegt op de website: “Speulsk verwoordt en verbeeldt de ziel van het eiland en haar bewoners. Zonder gekunsteld te zijn, is Speulsk speels en leuk tegelijk. Speulsk is dartel en ongeremd. Speulsk is levenslustig en opgewekt. Een bijna verloren Terschellings woord dat terugkomt als de ziel, het unieke karakter van Terschelling.”

In de Leeuwarder Courant valt overigens te lezen dat er ook kritiek is op de slogan, omdat ‘Speulsk’ ook een tweede betekenis heeft: tochtige koe. “De glimlach die dit onder de mensen teweegbrengt, is precies waar wij naar zochten”, geeft Holger Bakker van de organisatie als commentaar in de krant.

De organisatie stelt binnenkort een ‘toolbox’ beschikbaar op de website voor pers en ondernemers, voor het gebruik van ‘Speulsk’. Een pakket met logo’s is nu al te downloaden. In juni zal er een vliegtuig met “Speulsk eiland* / Terschelling” over de Wadden en de Randstad vliegen.


© Speulsk
-- Advertentie --