[Column] Speulsk Terschelling

Column van Peter Miedema

Aanleiding.

De Terschelling-slogan “Speulsk” heeft het niet gehaald. DeMidslander-lobby heeft gezegevierd. In het dialect (het Meslanzers) van deze plaats heeft het woord een andere betekenis dan bedoeld werd door de campagne-bedenkers.

De associatie met tochtige koeien en de daarbij behorende gevoelens hebben de slogan té veel besmet. Ondanks uitleg, gesprekken, ingezonden brieven in de Terschellinger en andere initiatieven kon men niet anders dan Speulsk intrekken.

Eilander slogans.

Terschelling heeft een verleden met slogans.

Onvergetelijke teksten passeerden de revue zoals: “de Vlas laadt wat per as gaat”, of deze: “Slagerij Groenewoud, ten N/W van de Brandaris, waar nog altijd de beste waar is” en niet te vergeten:“vader nam moeder in vogelvlucht met een condoom van Max van Vugt”.

Speulsk.

De huidige marketeers en beleidsmakers van promotioneel Terschelling (Stichting Marketing Promotie Terschelling) vonden dat ze niet achter konden blijven. Ze bedachten Speulsk, in dit geval meer bedoeld in de sfeer van speels, levendig, vrij.

Bij de inzendingen van de slogan-prijsvraag van de VVV zatSpeulsk niet, maar door een ruimhartige opvatting van de regels kwam er een prijswinnaar én een nieuwe slogan.

Het nut.

Wat is het nut van een slogan? Aanprijzen van een product?Zeker! Omschrijven van het voordeel van een artikel? Uiteraard! Aandacht vragen? Absoluut!

Er zijn een paar voorbeelden van onvergetelijke vondsten:

“Even Apeldoorn bellen” (Aad Muntz) was té goed. Uit een onderzoek bleek destijds dat de reclame mateloos populair was. Maar: veel mensen wisten niet van welk bedrijf de commercial was (en u, lezer, weet u het?).

Goeiemoggel (KPN). Veroorzaakte een nieuw, door velen als irritant ervaren, taalgebruik. Al of niet zo bedoeld: het werkte!

Volgens mij de beste, omdat het tevens een eensluidende productomschrijving bevat: “7-up, de enige smaak die geen kleur nodig heeft”.

Terschelling, het enige eiland dat geen slogan nodig heeft…?

Een slogan gebruik je als het imago moet worden aangepast, eennieuw artikel in de markt moet worden gezet, naamsbekendheidomhoog moet, verkoopcijfers moeten stijgen of omdat eenreputatie moet worden bijgeslepen.

Belangrijk daarbij is dat er een éénduidige product-definitie is én dat men het erover eens hoe de markt te bewerken.

Verder moet er consensus zijn over de doelgroep, wat er precies verkocht wordt én moet je de zekerheid hebben dat je je bestaande klanten niet van je vervreemdt.

Eiland.

Voor Terschelling is dat lastig. De doelgroep is breed: van jong tot oud, van vermogend tot budget-zoekers. Het aanbod (logies, horeca etc.) zeer divers, de aanleiding om naar het eiland te komen erg variabel, evenals het bestedingspatroon.

Kortom: niet in één definitie te vatten.

Verder is het gevaar levensgroot aanwezig dat je een bepaalde groep niet “pakt” wanneer je voor één uiting of uitstraling kiest. Of, erger nog, een categorie gasten afstoot.

Dus.

Een slogan voor Terschelling is daarom onnodig, onmogelijk, gaat niet werken en zal meer discussies dan nieuwe badgasten opleveren (zoals blijkt uit de praktijk).

Terschelling is zichzelf.

Het eiland heeft een gigantisch herhalingsbezoek, een zorgvuldig, organisch opgebouwde reputatie en een prachtig imago: eilandgevoel, tijdloos, voor alle leeftijden, ieder jaargetijde, rust, ruimte, natuur, Oerol, cultuur, gezelligheid, onthechting, eigenwijs en vooral veel karakter.

Terschelling is …

Het belangrijkste is dat iedereen zélf een reden mag vinden om naar het eiland te komen. Niet meer en niet minder.

Kies zelf en voel jouw eilandgevoel op Terschelling.

Dát onderscheidt het Waddeneiland van veel andere bestemmingen. Terschelling kan het op eigen kracht.

Dus: beoefen de kunst van het weglaten, laat een slogan over aan locaties die het wél nodig hebben.

-*-

Wees  jezelf op Terschelling.

(eigenlijk geen slechte slogan, maar daar ben ik toch tegen? …).


Column van Peter Miedema (1960) over verscheidene aan Terschelling gerelateerde onderwerpen. Peter is eigenaar van FrisseWind.Com, zijn bedrijf waarmee hij al vele jaren meetings (incentives, congressen, managementbijeenkomsten, bedrijfsuitjes, vergaderarrangementen, relatie-bijeenkomsten, trainingen en alle andere soorten groepsprogramma’s) op en naar de Waddeneilanden, in JeEigenStad.nl en in het Abe Lenstra-stadion organiseert.

Peter Miedema heeft een eigen blog waarop hij, naast deze columns, schrijft over allerlei andere zaken.

“Ik kijk graag om me heen, luister naar andere mensen, observeer, probeer emoties mee te voelen, verbaas me, maak me kwaad, verwonder me, lach, huil, bid, werk en bewonder. En …… ik vind het leuk wanneer jullie reageren op mijn columns !”

Onderwerpen
 ,
-- Advertentie --