SMPT zet ‘Speulsk’ per direct in de ijskast

De Stichting Marketing en Promotie Terschelling (SMPT) heeft laten weten voorlopig te stoppen met de ‘Speulsk’ promotiecampagne.

De stichting lanceerde Speulsk twee weken geleden als nieuwe promotiecampagne voor Terschelling. Volgens de organisatie een “eigen en onderscheidend woord voor Speels dat associeert met Leuk”.

De lancering deed echter al direct veel stof opwaaien op het eiland, omdat ‘Speulsk’ volgens de meeste eilanders zou duiden op een tochtige koe, waarmee de SMPT het eiland als een lachertje op de kaart zou zetten.

De stichting zet naar aanleiding van de vele kritiek op ‘Speulsk’ de campagne per direct stil. Op de campagnewebsite zegt de SMPT:

“De SMPT heeft veel bewoners, ondernemers en bestuurders betrokken bij de totstandkoming van de campagne tot nu toe. De promotiestichting wil deze betrokkenheid behouden en neemt daarin de kritiek op dit woord serieus. Met dit besluit tot gevolg.

Om tijd en rust te vinden om met betrokkenen verder te praten over een goede en passende invulling van de campagne, last zij nu een pauze in. Tijdens de pauze worden de voorbereidingen van de campagne stilgelegd.”

-- Advertentie --