Personeel Doeksen voert actie, rederij start prijzenoorlog

Het personeel van rederij Doeksen komt in actie voor het behoud van werkgelegenheid, zo schrijft de Leeuwarder Courant dinsdag. Het personeel vreest dat de strijd met de EVT banen gaat kosten. Verder start Doeksen vanaf 15 mei een prijzenoorlog.

Afgelopen week riep Doeksen de overheid al op tot actie vanwege de scheve concurrentieverhouding met de EVT. Het personeel van de rederij komt nu ook in actie tegen mogelijk banenverlies bij Doeksen.

Wim Gerrits, voorzitter van de ondernemingsraad (or) zegt dinsdag in de Leeuwarder Courant dat het aangekondigde snijden in de dienstregeling banen zou kosten. Op Terschelling zijn tachtig gezinnen afhankelijk van Doeksen, op Vlieland vijfentwintig en aan de wal honderd. Een delegatie van de or biedt vanavond een petitie aan de gemeenteraad van Terschelling aan. Daarmee willen ze de raad aansporen samen met de andere overheden een einde aan de veerbotenoorlog te maken.

Gerrits laat in de krant weten dat de cijfers van Doeksen slecht zijn. “De bezuinigingen bij Doeksen zullen hard aankomen, veel banen gaan verloren. Daarbij heeft het snijden in de dienstregeling ook sociale gevolgen voor het eiland: sponsoring door Doeksen neemt af, mensen raken werkeloos en je kunt minder vak naar en van het eiland. De politiek moet zich dat bewust zijn”. De gemeenteraden van Vlieland en Harlingen zullen ook worden benaderd met de petitie.

Verder noemt Gerrits het onzin dat de EVT als eilander bedrijf ook een kans moet krijgen. “Bij de EVT is nog precies een eilander in dienst. De rest van het werk wordt gedaan dor mensen van de wal, meestal Polen. Daar heeft het eiland helemaal niets aan.”

Volgens de petitie leed Doeksen afgelopen jaar ruim €2 miljoen verlies, wat dit jaar oploopt tot €3 miljoen.

Prijzenoorlog

Doeksen start vanaf 15 mei aanstaande een prijzenoorlog met concurrent EVT. Een enkele reis Harlingen-Terschelling v.v.  zal tussen 15 mei en 12 juni in plaats van €15,55 nu €4 gaan kosten (boeken voor deze prijs kan al vanaf vandaag). Een euro minder dan de EVT, die een vaste prijs van €5 per enkele reis heeft. Mensen die voor deze periode al een ticket geboekt hebben, kunnen deze omboeken naar het nieuwe tarief (voorwaarden).

“Het is heel simpel: door de afbraakprijzen van onze concurrent hebben we veel van onze reizigers verloren. Wij willen deze passagiers terug en hebben geen keus dan de concurrentie vol aan ten gaan,” aldus Melles in een persbericht van de rederij.

Melles waarschuwt voor euforie onder eilandbewoners en reizigers. “Zo’n tarief lijkt goed nieuws, maar pas op: deze situatie heeft alleen maar verliezers. Concurrentie in deze markt betekent in de praktijk actietarieven en omzet maken in de zomer, maar zoveel mogelijk kosten besparen in de winter en dus minder varen. Dit actietarief is bij lange na niet kostendekkend en bovendien compenseert het al helemaal niet voor de onrendabele vaarten op minder drukke momenten. Het moet ook duidelijk zijn dat we door deze concurrentiestrijd in onze kosten moeten gaan snijden. Dat hebben we nooit gewild en we hebben er lang voor gewaarschuwd. Het snijden in de kosten zal voor niemand prettig zijn.”

Rederij Doeksen heeft lang nagedacht om deze eerste actie te lanceren. Melles: “We zitten al tijden met twee benen in één broekspijp. Uiteindelijk hebben we besloten dat we het kaas niet langer van ons brood laten eten. Wij hebben allerlei verplichtingen volgens ons contract en die komen we ook na. Maar we geven een andere partij, die deze verplichtingen niet heeft en alleen geïnteresseerd is in de krenten uit de pap, niet langer vrij baan. Vandaar ook dat we een grote campagne starten om het lage tarief onder de aandacht van zoveel mogelijk reizigers te brengen.”

Het actietarief geldt alleen voor de route Harlingen-Terschelling v.v., niet voor Harlingen-Vlieland v.v. Melles: “Daar moeten we het hoofd bieden aan afbraakprijzen. Het gevolg is wel dat er alleen maar meer geld bij moet. Dat betekent dat we dus op andere vaarten niet dit soort actietarieven kunnen voeren, want dan moet er nog meer in de kosten worden gesneden, met alle gevolgen van dien. Bovendien bedraagt het aantal overzettingen naar Vlieland slechts een derde van het aantal naar Terschelling en daarmee is de lijn Vlieland-Harlingen net kostendekkend te krijgen.”