Op Terschelling begint deze week een proef met elektrische deelauto’s. Het gaat om een haalbaarheidsonderzoek van vier tot zes weken door RoyalHaskoning DHV. De initiatiefnemers onderzoeken of er op het eiland draagvlak is voor het gebruik van elektrische deelauto’s.
De Waddeneilanden hebben de ambitie om in 2020 volledig zelfvoorzienend te zijn op het gebied van duurzame energie- en watervoorziening. Het introduceren van een elektrisch aangedreven wagenpark voor de eilanders moet hier volgens de initiatiefnemers flink aan bijdragen.
“In 2010 telde Terschelling ca 2035 personenauto’s, de bedrijfswagens, suv’s en terreinauto’s niet meegerekend, met een totaal brandstofgebruik van 1.514.150 liter per jaar (lpg, benzine en diesel) (bron: ECOFYS). Duurzaam is dit, gezien het relatief geringe oppervlak van Terschelling, bepaald niet. Al die auto’s verfraaien het aanzicht van het eiland niet en straatjes in vooral West, staan vol met auto’s, die nauwelijks rijden”, stellen de initiatiefnemers van het elektrisch rijden.
Ook wordt er gesteld dat het houden van een auto voor eilanders per kilometer een stuk duurder is dan op de wal, bijvoorbeeld al omdat de brandstof veel duurder is.
Het meest bekende voorbeeld van een dergelijk deelsysteem is Car2Go in hoofdstad Amsterdam. Hier zijn 300 elektrische Smart’s beschikbaar voor gebruik in en om de stad.
Werking
“Het autodelen is gebaseerd op mobiliteit per tijdseenheid en per kilometer. De auto wordt als abonnee van het autodeelbedrijf gehuurdzonder reservering of tijdsafspraak.
De auto wordt geopend met een persoonlijke kaart en “gestart” met een persoonlijke code. Is men klaar met de rit, dan wordt de auto weer afgesloten met de kaart en is hij gereed voor de volgende berijder.
De auto hoeft niet altijd terug te worden gezet op het punt van instappen, mits nog genoeg actieradius. Bij te weinig actieradius wordt van de abonnee verwacht de auto bij een oplaadpaal te plaatsen.”
Zeer geschikt voor een eiland
Volgens de initiatiefnemers is een dergelijk systeem uitermate geschikt voor op een eiland, zelfs beter dan in een grote stad als Amsterdam.
De actieradius is op het eiland al een veel minder groot probleem dan op de vaste wal, omdat de afstanden kleiner zijn en files niet voorkomen. Ook het ‘verdwijnen’ van oplaadsnoeren en auto’s met een lege accu is door sociale controle minder aan de orde.
Details
De exacte details van het plan moeten nog verder uitgewerkt worden. Hiervoor wordt de uitslag van het haalbaarheidsonderzoek afgewacht. Autofabrikant Nissan heeft voor het onderzoek vier van zijn elektrische Leaf’s beschikbaar gesteld.
Het college van B&W van Terschelling heeft al aangegeven enthousiast te zijn over het plan. Ook energieleverancier Eneco volgt het project op de voet en is misschien geïnteresseerd in het participeren in laadpalen op het eiland. Ook Rederij Doeksen en het Waddenfonds hebben interesse voor het plan getoond.
Op 26 en 27 maart worden er twee informatieavonden gehouden voor de eilanders.
Electrische Deelautos Op Terschelling
Aanbevelingsbrief B&W Terschelling