Rederij Doeksen

‘Reederij Doeksen’ werd in 1908 opgericht door Gerrit Doeksen en zijn oudste zonen. De grootste bezigheden van het bedrijf waren schelpenzuigen op de Waddenzee en het bergen van schepen langs de kust.Logo Rederij Doeksen

In 1923 werd de NV Terschellinger Stoomboot Maatschappij overgenomen, en daarmee kwam de veerdienst tussen Harlingen, Vlieland en Terschelling in handen van Rederij Doeksen. In de begintijd werden de slepers van Doeksen in de zomermaanden vaak uitgebreid met een passagierssalon. Op deze manier konden er zo veel mogelijk passagiers overgezet worden, en was het mogelijk om in de wintertijd, door de extra salon weer te verwijderen, het bergingswerk weer volop uit te voeren. De overtocht naar de eilanden duurde in die tijd zo’n 2,5 tot 3 uur. Passagiers op weg naar Vlieland moesten midden op zee de overstap maken naar een ander schip. In de loop van de jaren werd de passagiersdienst steeds belangrijker voor de rederij, zo belangrijk zelfs, dat het schelpenzuigen en het bergingswerk verdween.

De rederij bleef de passagiersdienst uitbreiden en zijn vloot vernieuwen. In 1973 werd de eerste snelle catamaran in gebruik genomen, de eerste in Nederland. Hiermee werd het mogelijk om de overtocht binnen een uur te maken.

Rederij Doeksen is tegenwoordig onderdeel van de Doeksen Transport Group in Rotterdam. In 2008 vierde Doeksen zijn honderdste verjaardag, en mocht het predicaat Koninklijk gaan voeren.

Vanaf augustus 2008 kreeg Rederij Doeksen concurrentie van de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT). Deze door enkele ontevreden eilanders opgerichte rederij voer enkele jaren voor dumpprijzen naast Rederij Doeksen tussen Harlingen en Terschelling. De twee rederijen waren verwikkeld in een felle juridische strijd om de Concessie Waddenveren, ook wel de ‘veerbootoorlog’ genoemd. In april 2014 kwam na acht jaar een einde aan deze juridische strijd, toen Doeksen en het Rijk bekend maakten de EVT uit te kopen.

Vloot

De huige vloot van de rederij bestaat uit zes schepen en is als volgt ingedeeld:

– Drie veerschepen (Friesland, Vlieland, Midsland)
– Twee snelle catamarans (Tiger, Koegelwieck)
– Een vrachtcatamaran (Noord Nederland)

Het MS Friesland voert de veerdienst tussen Harlingen en Terschelling uit, het MS Vlieland doet dit voor Harlingen en Vlieland. Het MS Midsland is het reserveschip van Rederij Doeksen. Dit schip wordt ingezet bij grote drukte, of wanneer een van de andere schepen niet beschikbaar is. De overtocht met deze schepen duurt tussen de anderhalf en twee uur.

Naast de gewone veerschepen bezit Rederij Doeksen nog twee snelle catamarans, de Koegelwieck en de Tiger. Deze beide schepen varen tussen Harlingen, Vlieland en Terschelling. De overtocht met deze schepen duurt drie kwartier.

Speciaal voor vrachtvervoer heeft Rederij Doeksen een vrachtcatamaran, de Noord Nederland. Deze vervoert vracht tussen Harlingen, Terschelling en Vlieland.

ms Friesland
MS Friesland
Afmetingen68,97 x 15,50 x 2,70 meter
Capaciteit1350 passagiers en 100 personenauto’s
Vermogen2578kW / 3506PK
Voortstuwing2 schroeven
Snelheid13,7 knopen / 25,4 km/h
Bouwjaar1989
ms Midsland
MS Midsland
Afmetingen77,88 x 12,02 x 2,43 meter
Capaciteit1200 passagiers en 55 personenauto’s
Vermogen1838kW / 2498PK
Voortstuwing2 schroeven
Snelheid15,5 knopen / 28,7 km/h
Bouwjaar1974
ms Vlieland
MS Vlieland
Afmetingen67,84 x 17,00 x 2,60 meter
Capaciteit1200 passagiers en 59 personenauto’s
Vermogen2984kW / 4056PK
Voortstuwing4 schroeven
Snelheid15,1 knopen / 28,0 km/h
Bouwjaar2005
ms Tiger
MS Tiger
Afmetingen50,00 x 11,80 x 1,34 meter
Capaciteit415 passagiers
Vermogen4360kW / 5928PK
Voortstuwing2 waterjets
Snelheid35,0 knopen / 64,8 km/h
Bouwjaar1999
ms Koegelwieck
MS Koegelwieck
Afmetingen36,68 x 9,60 x 1,60 meter
Capaciteit312 passagiers
Vermogen3696kW / 5026PK
Voortstuwing2 waterjets
Snelheid33,0 knopen / 61,1 km/h
Bouwjaar1992
ms Noord Nederland
MS Noord Nederland
Afmetingen48,00 x 15,00 x 1,52 meter
Capaciteit12 passagiers en 205 ton belading
Vermogen1072kW / 1456PK
Voortstuwing4 schroeven
Snelheid15,0 knopen / 27,8 km/h
Bouwjaar2002
-- Advertentie --