In 2006 werd de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) opgericht. Tussen 18 augustus 2008 en 30 september 2014 was de EVT naast Rederij Doeksen als een tweede passagiersrederij actief tussen Harlingen en Terschelling.
De EVT werd onder andere door een aantal ontevreden Terschellinger ondernemers opgericht met de bedoeling een goedkopere veerdienst tussen Harlingen en Terschelling aan te bieden. Het oorspronkelijke idee was om aandelen uit te geven, waarvan het merendeel in handen van Terschellingers moest komen. Dit is echter nooit gebeurd, in plaats daarvan zijn er enkele (anonieme) “tonnenleggers” die geld in de rederij gestoken hebben.
In afwachting van een definitieve Concessie Waddenveren, had de overheid een Openbaar Dienstcontract (ODC) met Rederij Doeksen. De EVT werd in het ODC aangemerkt als medegebruiker. Dat hield in dat de rederij dezelfde autobruggen mocht gebruiken als Doeksen, maar niet binnen de venstertijden van een half uur na vertrek en een uur voor aankomst van een Doeksen-veerboot. De Eigen Veerdienst Terschelling heeft sinds de oprichting grote moeite gehad een constante dienstregeling te varen en voer ’s winters vaak helemaal niet.
Doeksen en de EVT waren verwikkeld in een felle juridische strijd met verschillende overheden over onder andere de venstertijden, het Openbaar Dienstcontract en voornamelijk de gunning van de uiteindelijke concessie. Ook wel bekend als de veerbootoorlog.
In april 2014 maakten Rederij Doeksen en het Rijk bekend de EVT uit te kopen. Doeksen nam schip en personeel over, het Rijk betaalde de EVT €9 miljoen schadevergoeding. Met het uitkopen van de rederij werden alle juridische processen gestopt, waarna de Concessie Waddenveren voor 15 jaar aan Rederij Doeksen gegund werd. Hiermee kwam na acht jaar een einde aan de veerbootoorlog.
Vloot
De vloot van Rederij EVT bestond officieel uit twee schepen. Een veerschip dat ook personenauto’s vervoeren kan, het MS Spathoek, en daarnaast een klein passagiersscheepje, het MS Stortemelk. Die laatste is echter sinds de komst van het MS Spathoek niet meer gebruikt. De overtocht van Harlingen naar Terschelling duurde met beide schepen twee uur.
MS Spathoek | |
---|---|
Afmetingen | 67,85 x 13,42 x 1,95 meter |
Capaciteit | 400 passagiers en 54 personenauto’s |
Vermogen | 1440kW / 1958PK |
Voortstuwing | 2 schroeven |
Snelheid | 12,0 knopen / 22,2 km/h |
Bouwjaar | 1988 |
MS Stortemelk | |
---|---|
Afmetingen | 37,50 x 7,50 x 2,00 meter |
Capaciteit | 240 passagiers |
Vermogen | 588kW / 799PK |
Voortstuwing | 2 schroeven |
Snelheid | 12,0 knopen / 22,2 km/h |
Bouwjaar | 1964 |