Op Terschelling zijn twee KNRM-stations gevestigd, in West-Terschelling en bij het strand van Paal 8. Tegenwoordig redelijk drukke stations, in de beginjaren zeker niet. In 1825 werd de eerste roeireddingboot gestationeerd in de haven van West-Terschelling. Het zou tien jaar duren voor deze haar eerste actie kreeg. Omdat de haven geen geschikte plaats voor een reddingstation leek te zijn, werd in 1836 een nieuw station geopend in Oosterend en in 1875 in Midsland.
In de tijd van de roeireddingboten, deze zou op Terschelling tot 1950 duren, liepen de redders veel gevaar. Zo kwamen er op 2 januari 1880 vijf redders om bij een actie. De schipper sloeg overboord, en de stuurloze reddingboot sloeg om. In 1908 vond eenzelfde ongeluk plaats, ditmaal met drie doden tot gevolg. In datzelfde jaar werd een zelfrichtende reddingboot gestationeerd op het eiland. Deze zou vanzelf weer overeind komen wanneer hij omsloeg. Twee jaar later werd deze weer omgeruild voor de oude, de Terschellinger redders konden niet overweg met de grotere en zwaardere boot.
De eerste motorreddingboot, de Brandaris, werd in 1910 op het eiland gestationeerd. De reddingboot was een sterk zeeschip en men dacht zelfs onverwoestbaar. De schok was dan ook groot toen de Brandaris in 1921 op overklaarbare wijze verongelukte. De volledige bemanning kwam om. In 1923 werd een tweede Brandaris in gebruik genomen.
Naast de havenreddingboot beschikte Terschelling vanaf 1938 over een motorstrandreddingboot, de Nicolaas Marius. Haar eerste succesvolle redding vond op 13 november 1939 plaats, negentien opvarende van de gestrande Elsie werden veilig aan land gebracht. Op 1 mei 1981 sloeg het noodlot opnieuw toe. De Nicolaas Marius sloeg om, reserve-schipper Jan Ruijg kwam om.
In 1982 kreeg station Paal 8 de beschikking over een snelle reddingboot. Acht jaar later, in 1990, werd in de haven van West-Terschelling een nieuwe snelle RIB reddingboot gestationeerd, de Jan van Engelenburg. Hiermee begon een nieuw tijdperk, de bemanning werd uitgebreid getraind voor deze nieuwe soort reddingboot. De Jan van Engelenburg voerde vele succesvolle reddingen uit en bewees hiermee de oude serie reddingboten te kunnen vervangen. In 1999 werd de Jan van Engelenburg vervangen door de grotere Arie Visser, welke nog steeds in dienst is op Terschelling. Station Paal 8 kreeg in 2003 de beschikking over de Frans Hogewind, welke eveneens nog in dienst is.
Station West-Terschelling | |
---|---|
Jaar | Reddingboot |
1825-1854 | Strandreddingboot |
1854-1932 | Strandreddingboot |
1908-1910 | Roei/zeilreddingboot Terschelling |
1910-1921 | Brandaris I |
1923-1961 | Brandaris II |
1942-1946 | Jhr. H.J. Ortt |
1946-1948 | Rosa Bella |
1957-1958 | Jhr. H.J. Ortt |
1961-1999 | Carlot |
1971-1979 | Komer |
1990-2000 | Jan van Engelenburg |
1999-heden | Arie Visser |
Station Paal 8 | |
---|---|
Jaar | Reddingboot |
1834-1850 | Strandreddingboot |
1850-1950 | Strandreddingboot |
1938-1988 | Nicolaas Marius |
1947-1950 | Adriaan de Bruine |
1950-1950 | Abraham Fock |
1982-1993 | Rubberboot |
1988-1990 | Barend van Spreekens |
1993-heden | Verschillende Float 500 boten zoals Poon, Heek, Tonijn |
2003-heden | Frans Hogewind |