De komende weken komen er meer elektrische leenauto’s naar Terschelling. De totale hoeveelheid Nissan Leaf’s van Schylge-e-auto wordt verhoogd naar 100 stuks, schrijft de Leeuwarder Courant vandaag.
Schylge-e-auto, een initiatief van Hans Werner, haalde in juni de eerste 39 elektrische auto’s van Nissan naar Terschelling. Het idee: eilanders kunnen lid worden van het programma en voor 19 cent per minuut gebruik maken van een auto.
Inmiddels zijn er 480 eilanders lid geworden van het programma. Een groot succes, stelt Werner in de Leeuwarder. Met name onder studenten van het Maritiem Instituut Willem Barentsz zijn de wagens populair. “Van de tweehonderd jongens die op de campus wonen, hebben zich zeker honderd aangemeld”, zegt secretaris van de Willem Barentsz Studentenvereniging Brian ten Dam in de Leeuwarder Courant.
“Vooral als het regent, is het handig om van de campus naar school te gaan. Ook boodschappen doen in Formerum gebeurt vaak met de e-auto. De Jumbo daar is goedkoper dan de Spar op West. Als je met z’n vieren in de auto rijdt, kan het gauw uit. De bus is allang geen concurrent meer. Voor een ritje betaal je €2,50. Bovendien moet je soms een half uur of een uur wachten.”
Eerder al kwamen er klachten van eilanders, die vonden dat de studenten te hard racen met de auto’s. Ten Dam geeft in de krant toe dat sommige studenten dit doen, om zo min mogelijk minuten af te hoeven rekenen.
“De recordtijd om van de campus bij de super in Formerum te komen (6 km) staat op twee en een halve minuut. Maar dat soort grappen moeten we natuurlijk niet te veel hebben. Als iemand een ongeluk krijgt, dan zijn we met z’n allen de sjaak. Dan is het over voor alle studenten, is ons wel te verstaan gegeven.”
Toeristen
Nu de eilander bevolking positief is, gaat initiatiefnemer Werner de auto’s openstellen voor toeristen. Daarom vult hij het aantal auto’s nog voor het einde van dit jaar aan tot 100 stuks in totaal.
“Vanaf het begin heb ik geroepen dat het project niet uit kan zonder ook recreanten de auto’s te laten gebruiken. Het moet wel zo zijn dat er altijd genoeg overblijven voor de eilanders. Met onze techniek kunnen we limieten stellen voor vakantiegangers”, legt Werner aan de Leeuwarder Courant uit.
Bestaande autoverhuurders op Terschelling kijken met gemengde gevoelens naar de plannen, blijkt uit een rondgang door de Leeuwarder Courant. “Ik sta 100 procent achter het duurzame karakter van het plan. Het zou mooi zijn als er minder auto’s op het eiland komen, maar tot nu toe worden het alleen maar meer. Ook zijn er nu te weinig oplaadpalen om het systeem goed te laten functioneren. Dat studenten ze massaal gebruiken, lijkt me ook niet de bedoeling. Het geeft alleen maar meer onrust op het eiland. Men pakte vroeger gewoon de fiets”, zegt Martin Boekeloo van Eilandauto.
Ook Douwe Wiegman heeft zo z’n bedenkingen. “Nu ondervind ik er geen hinder van, maar als hij auto’s aan toeristen gaat verhuren vrees ik die wel”, zegt hij tegen de krant.
Volgens Werner valt die concurrentie wel mee. “Bij ons betaalt men per minuut. Een zakelijke klant die een hele dag een auto nodig heeft, omdat hij op verschillende plekken op het eiland moet zijn, is bij ons dan veel te duur uit. Hij loopt bovendien het risico dat de wagen niet meer voor de deur staat terwijl hij die wel nodig heeft. Wij opereren duidelijk in een andere markt”.