Aankomende maandag om 20:00 is er een extra ingelaste openbare raadsvergadering over de situatie rond de veerboten. Tijdens deze vergadering gaat het college de ontwikkelingen van vorige week en de voorgestelde maatregelen van Rederij Doeksen bespreken.
Vorige week donderdag kwam naar buiten dat de onderhandelingen tussen de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) en Rederij Doeksen mislukt zijn. Na zes weken onderhandelen en een marathonvergadering van 18 uur kwamen de twee rederijen er onder begeleiding van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu niet uit.
Het doel van de onderhandelingen was een overname van de EVT door Rederij Doeksen. Deze plannen waren al voor een groot deel uitgewerkt, maar volgens Doeksen-directeur Paul Melles vroeg de EVT in de laatste onderhandelingen een “absurde prijs” voor de overname van het bedrijf. De partijen lagen “tientallen miljoen euro’s” uit elkaar. De door EVT gevraagde prijs was aldus Melles in een interview met Omrop Fryslân zowel volgens Doeksen als het Rijk “absoluut niet reëel”.
EVT-directeur Erwin Rob geeft eveneens een reactie bij Omrop Fryslân en geeft aan dat de gesprekken constructief verliepen. “We hebben gekeken hoe we een aantal kenmerken die de EVT heel duidelijk heeft nou konden borgen in Rederij Doeksen als die de concessie gaat verzorgen”. Zo was er ook overeen gekomen dat er een zware adviesraad zou komen met daarin een flink aantal eilanders. Over enkele van die zaken zijn zelfs documenten ondertekend.
Rob erkent dat de onderhandelingen stukgelopen zijn op de compensatie. De directeur is van mening dat de rederij daar na recente gerechtelijke uitspraken “absoluut terecht aanspraak op kan maken”. Ook hij zegt bij Omrop Fryslân het jammer te vinden dat de onderhandelingen stuk liepen. “We zijn uiteindelijk heel dicht bij iets geweest dat best tot een periode van 15 jaar had kunnen leiden waarbij er voor iedereen de zo gevraagd rust was geweest”. Beide interviews zijn te beluisteren op de site van Omrop Fryslân.
Rederij Doeksen heeft na het stuklopen van de onderhandelingen een pakket maatregelen voorgesteld. Deze maatregelen worden maandagavond door de gemeente Terschelling besproken, omdat Doeksen het Openbaar Dienstcontract heeft met de gemeenten. Doeksen stelde voor per 9 april a.s. de volgende maatregelen te nemen:
– Reserveschip MS Midsland wordt nog dit najaar verkocht;
– Vrachtschip Noord Nederland wordt omgebouwd naar LNG-voortstuwing, maar krijgt daarnaast een passagiersaccommodatie voor 200 personen (op dit moment is de capaciteit 12 personen) zodat het dienst kan doen als reserveschip;
– De vaarsnelheid van het MS Vlieland wordt verlaagd om brandstof te besparen;
– Extra sneldiensten in het weekend worden alleen ingezet bij voldoende vraag;
– De sneldienst tussen de eilanden zal alleen nog maar op de woensdag in het hoogseizoen varen;
– De toeslag voor de sneldienst gaat met €0,75 omhoog;
Als Doeksen toestemming krijgt bovenstaande maatregelen te nemen, zal het versoberen van de winterdienstregeling niet nodig zijn. Ook kost het minder banen bij de rederij dan eerdere plannen.
Update 31 maart
De raad stemt unaniem tegen de voorgestelde maatregelen. Het College kijkt morgen naar de zaak en neemt het advies van de raad mee in de beslissing.
Update 1 april
Het College van Burgemeester en Wethouders laat middels onderstaande brief weten eveneens niet akkoord te gaan met de door Doeksen voorgestelde maatregelen.
Brief Collehe over Besparingsvoorstel TSM