MS Midsland

Gesprekken veerbootpartijen lopen uit op niets

De gesprekken tussen staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu en de rederijen Doeksen en EVT zijn op niets uitgelopen.

De verschillende partijen zijn nog niet tot een oplossing gekomen nadat de rechter eind januari besloot dat de EVT toch door mocht varen. De rechter vond dat de staatssecretaris de rederij niet voldoende betrok in gesprekken over de situatie.

Mansveld laat vandaag weten dat de gesprekken vooralsnog op niets uitgelopen zijn. De gesprekken zijn volgens de staatssecretaris stukgelopen op de hoogte van de schadevergoeding die de Eigen Veerdienst Terschelling eist. Het ministerie kan niet op die eis ingaan vanwege regelgeving rondom staatssteun.

De partijen hebben de afgelopen zes weken druk overlegd gevoerd. Rederij Doeksen heeft nu een alternatief versoberingsplan voor de dienstregeling voorgelegd aan de Commissie Bootdiensten.

In de nieuwe versoberingsplannen schrapt Doeksen vier afvaarten van de snelboot in de week. Twee naar Terschelling, één naar Vlieland en één tussen de twee eilanden. Verder wil de rederij brandstof besparen door de overtocht naar Vlieland langzamer te varen.

Daarnaast wil Doeksen de tarieven voor de sneldienst met €0,75 verhogen, de Noord Nederland ombouwen zodat passagiers mee kunnen en reserveschip Midsland verkopen, zo blijkt uit de brief van de staatssecretaris aan de Tweede Kamer.

Het afstoten van de Midsland als reserveschip moet in september al gebeuren, aldus Mansveld. De Noord Nederland is echter pas in maart 2015 gereed voor passagiers. In de tussentijd zal Doeksen elders reservemateriaal regelen.

Brief staatssecretaris

Voortgang oplossingsrichtingen Waddenveren

Persbericht Rederij Doeksen

Persbericht Rederij Doeksen