Doeksen-directeur Paul Melles heeft vanmiddag op het Doeksen-blogboek gereageerd op de opmerkingen van Statenfractie Friese Koers, eerder vandaag.
Fractievoorzitter Jelle Hiemstra van Friese Koers zei eerder vandaag in de Leeuwarder Courant dat er sprake was van een prijsexplosie bij Rederij Doeksen, na het stoppen van de EVT.
Paul Melles reageerde in de Leeuwarder Courant al kort op de opmerkingen van Hiemstra, maar schreef vanmiddag een uitgebreid antwoord op het Doeksen Blogboek:
“De tarieven van Rederij Doeksen zijn per 1 januari 2014 met 1,28% verhoogd conform de Landelijke Tarieven Index. En daarna niet meer. Ook niet nadat EVT in april ophield met varen. De Landelijke tarieven Index wordt jaarlijks vastgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Milieu en gecontroleerd door het parlement. Sinds het ingaan van de concessie op 18 april j.l., zijn de boottarieven vastgelegd in concessieafspraken en worden ze gecontroleerd door de overheid. Van willekeurig verhogen van de veerboottarieven kon, kan en zal dus geen sprake zijn.”
Melles spreekt in zijn blog van appels met peren vergelijken, omdat Hiemstra ‘extreem lage actietarieven’ van vorig jaar vergelijkt met reguliere tarieven van nu.
“De reguliere tarieven van Rederij Doeksen zijn marktconform. Eén en ander werd dit voorjaar (Leeuwarder Courant, 1 maart 2014) nog eens bevestigd door onderzoek van econoom Martinus Kosters. Hij berekende het tarief per gevaren kilometer, vergeleken met de andere Europese waddenrederijen:”
Veerdienst | Prijs per km |
Texel | 0,30 |
Vlieland | 0,39 |
Terschelling | 0,33 |
Ameland | 0,62 |
Schiermonnikoog | 0,64 |
Borkum Eemshaven | 0,88 |
Borkum Emden | 0,40 |
Juist | 1,12 |
Nordeney | 0,81 |
Spiekeroog | 2,01 |
Amrum | 0,42 |
Föhr | 0,71 |
Melles besluit zijn blog met de stelling dat Hiemstra zich in zijn rol als fractievoorzitter beter op de hoogte had moeten stellen van feiten. “Door zijn veronderstellingen als feiten te presenteren, geeft hij lezers een verkeerd beeld van de werkelijkheid. Kwalijk, want hiermee wordt niet alleen afbreuk gedaan aan het imago van Rederij Doeksen, maar ook schade toegebracht aan de toeristische producten Vlieland en Terschelling.”