Zeesleepboot Holland

Financiële krapte voor Stichting Guusjen

De Terschellinger Stichting Guusjen heeft grote moeite de financiën rond te krijgen, schrijft de Leeuwarder Courant vandaag. Dat kan grote gevolgen hebben voor de bezoeken van ‘Zeesleepboot Holland’ aan Terschelling.

De historische Zeesleepboot Holland was van 1951 tot 1974 in dienst als berger bij Rederij Doeksen op Terschelling. In 1998 werd het schip na wat omzwerven gered van de sloop en volledig in originele staat hersteld. Het schip wordt gezien als belangrijk eilander erfgoed.

De Holland is tegenwoordig in beheer bij de Stichting Zeesleepboot Holland. De Stichting Guusjen is hoofdsponsor van deze stichting, maar daar dreigt nu verandering in te komen.

Guusjen wordt gesponsord door de gemeente Terschelling, Rederij Doeksen en de Terschellinger Ondernemers Vereniging. Rederij Doeksen heeft enige tijd geleden aangegeven te stoppen met sponsoring in verband met de veerbootoorlog, een beslissing waar ook de HT-race in 2013 bijna aan ten onder ging.

Maar ook de bijdrage van de Terschellinger ondernemers aan Guusjen is flink afgenomen. Voorzitter Pieter Schroo luidde volgens de Leeuwarder Courant tijdens de jaarlijkse vaartocht voor oud-opvarenden de noodklok. Als Guusjen niet voldoende geld bijeen krijgt, verliest het mogelijk het hoofdsponsorschap van de Holland. Dat kan betekenen dat de Holland minder vaak op het eiland zal zijn om te bezichtigen.

“De gemeente blijft ons wel steunen met 6000 euro per jaar. Met Doeksen onderhandelen we momenteel. Verder benaderen we nu alle individuele ondernemers en eilandbewoners. Zij kunnen een voucher kopen voor 250 euro, waarmee ze een rondvaart kunnen maken”, zegt Schroo in de Leeuwarder Courant. “Rond is het nog niet, maar ik ben hoopvol”.