Vandaag, op 29 januari 2016, stopt na bijna 68 jaar en twee miljoen exemplaren de productie van een groot icoon: de Land Rover Defender. De laatste karakteristieke terreinwagen rolt vandaag van de band in het Engelse Solihull.
Nu zul je misschien denken: ‘ben ik op een autosite beland?’, maar nee hoor. Veel eilandgangers zullen bij het zien van een Defender ongetwijfeld denken aan Terschelling, waar de auto in zijn vele verschillende vormen niet uit het straatbeeld weg valt te denken. Dat zal voorlopig ook nog wel even zo blijven, maar gloednieuwe exemplaren komen er niet meer bij.
It’s a big day for #Defender at our Solihull plant. We’ll be reflecting on the past 68 years with #DefenderJourneys https://t.co/nFxaJcgPbs
— Land Rover (@LandRover) January 29, 2016
Op 30 april 1948 werd de Land Rover Series I voor het eerst gepresenteerd aan het publiek op de Amsterdamse autotentoonstelling. Een simpele, vierkante, Engelse terreinwagen gebaseerd op de Amerikaanse Jeeps.
In 1958, 1961 en 1971 volgenden respectievelijk de Series II, Series IIA en Series III, tot het model in 1983 werd omgedoopt. In eerste instantie als Land Rover One Ten en Land Rover 90, naar de wielbasis in inches. Met de komst van de Land Rover Discovery begin jaren negentig werd de naam Defender geïntroduceerd.
Uiteindelijk kwamen er vier versies van de Defender: de 90, 110, 127 en 130. In totaal zijn er sinds 1948 zo’n twee miljoen exemplaren gebouwd, waarvan vermoedelijk zo’n driekwart nog altijd ergens op de wereld rondrijdt.
Al in 2013 kondigde Land Rover aan dat het einde voor de Defender in zicht was, waarna zoveel mensen een nieuw exemplaar bestelden dat de productie in Engeland verhoogd moest worden van 80 naar 125 per dag. De fabrikant wordt na bijna 68 jaar gedwongen te stoppen met de productie, omdat de auto niet meer valt aan te passen aan de hedendaagse veiligheids- en emissie-eisen van onder andere de EU.
Ook wordt de Defender als één van de weinige auto’s nog grotendeels met de hand gemaakt, een intensief en duur proces. De fabrieksarbeiders doen er, gesteund door maar een klein aantal robots, zo’n drie dagen over om van de 8900 losse onderdelen een auto te maken.
Ralf Speth, CEO van Jaguar Land Rover: “De Defender en zijn Land Rover Series voorgangers hebben een zeldzame kwaliteit; mensen raken er emotioneel aan gehecht. Vandaag staat in het teken van de verhalen en herinneringen die we te danken hebben aan deze auto’s.” Het laatste exemplaar, een Defender 90 in ‘Aintree Green’, rolde vanmorgen onder toezicht van zo’n 700 Land Rover werknemers en ex-werknemers van de band. De fabrikant vraagt de mensen via social media met de hashtag #DefenderJourneys hun mooiste momenten te delen als herinnering.
Hoewel vandaag het einde betekend voor het klassieke model, zal de naam niet verdwijnen. Land Rover hoopt in 2018 een opvolger die voldoet aan de hedendaagse eisen, maar geen afbreuk doet aan het verleden te introduceren. Een lastige taak.
Here it is, the last #Defender to roll off the production line at our plant in Solihull, UK. #DefenderJourneys https://t.co/VxyFyRw5Tz
— Land Rover (@LandRover) January 29, 2016