Volgende week bestaat de Search And Rescue (SAR) eenheid in Leeuwarden 55 jaar. Een feestje met een dubbele lading.
De eenheid werd destijds opgericht voor de redding van in de problemen geraakte piloten boven oefenterreinen Vliehors op Vlieland en Jackpot Range op Terschelling, maar inmiddels vooral bekend van het patiëntenvervoer vanaf de Wadden.
Redden op zee doen ze nog steeds, maar de meeste eilandgangers zullen de drie knalgele Augusta Bell 412’s van de Luchtmacht, beter bekend als Tweety, vooral kennen van het patiëntenvervoer. De drie helikopters zijn sinds 16 februari 1994 in dienst en gaan binnenkort met pensioen.
Dat is direct ook de schaduwkant van het jubileum: vanaf 1 januari wordt alles anders. Op nieuwjaarsdag 2015 om 12:00 uur worden de sleutels van de drie Tweety-toestellen definitief ingeleverd. De eenheid in Leeuwarden vliegt daarna nog een halfjaar door met een Cougar helikopter, maar daarna valt het doek definitief.
De SAR-taken, het redden van mensen op zee, gaan naar Den Helder. Vanaf daar worden de reddingsacties voortaan gedaan door de nieuwe NH-90 helikopters van Defensie. Maar omdat deze helikopters te groot en te zwaar zijn voor het patiëntenvervoer, staakt Defensie het vervoer van de Wadden.
Halverwege 2015 moet het patiëntenvervoer overgenomen worden door een particuliere instantie. Volgens geruchten wordt dat de ANWB, die ook al sinds 1995 verantwoordelijk is voor de de 4 traumahelikopters in Nederland.
De Leeuwarder Courant ging ter ere van het 55 jarig bestaan langs op de vliegbasis Leeuwarden. Lees het artikel met interviews met piloten en leuke anekdotes via Blendle. Nieuwe Blendle-leden krijgen automatisch €2,50 tegoed.