De provincie Fryslân heeft de voorlopige eisen voor de OV-concessie 2016 gepubliceerd. Vanaf dan worden Vlieland, Terschelling, Ameland en Zuidoost-Fryslân één groot concessiegebied, ‘ZOWAD’.
De eilanden en Zuidoost-Fryslân hebben nu elk een eigen concessie, die eindigen in december 2016. Op Terschelling en Ameland rijden Arrivabussen, op Vlieland die van de TCR en in Zuidoost-Fryslân die van Qbuzz. Eind december 2016 worden al deze gebieden dus overgenomen door één maatschappij.
De provincie heeft een voorlopig pakket van eisen opgesteld voor deze concessie. Tot en met 8 mei aanstaande krijgt iedereen de kans op- en aanmerkingen in te dienen bij de provincie. “Openbaar vervoer is van ons allemaal, daarom is elke inbreng welkom”, aldus gedeputeerde Johannes Kramer.
Fryslân zet voornamelijk in op het verduurzamen van het openbaar vervoer. Zo worden er strenge eisen gesteld aan het materieel. Dieselexemplaren moeten minimaal aan de Euro6-norm voldoen. Op de eilanden wil de provincie de inzet van elektrische- en gasbussen stimuleren.
Daarnaast wordt zeer waarschijnlijk ook de OV-chipkaart vanaf 2016 een geldig vervoersbewijs op de eilanden. Nu is het niet mogelijk om met de OV-kaart te reizen, maar moet er een los kaartje aangeschaft worden.
Tot en met 8 mei heeft iedereen inspraak in de nu opgestelde eisen. Begin juli maakt de provincie deze eisen definitief en kunnen busmaatschappijen inschrijven op de concessie. Rond de kerst moet vervolgens duidelijk worden welke maatschappij er tot 2020 of mogelijk 2022 gaat rijden. Na 2020 of 2022 wordt waarschijnlijk ook de regio Noord- en Zuidwest-Fryslân, waar ook Schiermonnikoog onder valt, samengevoegd met de nieuwe ZOWAD concessie tot één concessie voor de hele provincie.
De voorlopige eisen voor de concessie zijn hier te vinden. Ook wordt daar aangegeven hoe reageren mogelijk is.