Om iedere millimeter van het haventerrein in Harlingen wordt gevochten door Doeksen en de EVT, zo blijkt deze week uit de Leeuwarder Courant.
De spanning liep op het haventerrein van Harlingen al eerder hoog op, denk aan de dikke kettingen om de hekken en het keukentrappetje van de EVT uit 2010. Nu zijn het vooral camera’s die een belangrijke rol spelen in het gevecht om ruimte.
De Leeuwarder noemt enkele voorbeelden van pesterijen in de Harlinger haven. EVT-auto’s staan buiten de afgesproken tijden op Doeksen-terreinen, maar andersom blokkeren auto’s van Doeksen-personeel de bagagekarren van de EVT.
Rederij Doeksen legt al dit soort overtredingen vast met eigen camera’s of personeel op het terrein en rapporteert ze vervolgens aan Rijkswaterstaat. Die moeten dan achter de computer duiken en de claims middels hun eigen beveiligingsbeelden verifiëren. In de meeste gevallen lukt dit ook en in dat geval ontvangt de EVT een schriftelijke waarschuwing. In de maanden juni, juli en augustus ging het volgens de Leeuwarder om veertig overtredingen.
Omdat Doeksen hoofdgebruiker en huurder van het terrein in Harlingen is en EVT een medegebruiker, mag die laatste een uur voor aankomst tot een half uur na vertrek van een Doeksen-schip geen gebruik maken van de terreinen. Doeksen rapporteert wekelijks aan Rijkswaterstaat of dat ook gebeurd.
Directeur van EVT Erwin Rob zegt in de Leeuwarder Courant het allemaal pure treiterij te vinden. “Als we auto’s een meter te ver voorbij een slagboom zetten, krijgen we een brief met foto’s op de mat via Rijkswaterstaat, omdat Doeksen het hele terrein huurt en wij daar niet mogen staan. Maar als we ze verder naar achteren zetten, blokkeren we de openbare weg. Binnen de venstertijden ligt de hele haven op slot. We drijven onze passagiers als vee de boot op en af om op tijd weg te zijn. ”
Doeksen-directeur Paul Melles is kort in zijn reactie. “EVT heeft zich te schikken in zijn rol van medegebruiker. De afspraken die we hebben met de gemeente Harlingen en het rijk zijn heel duidelijk. Wij mogen fysiek geen hinder ondervinden van een derde.”
Rob is het ondertussen beu en heeft ook camera’s opgehangen om Doeksen in de gaten te houden. Bijvoorbeeld omdat Doeksen auto’s voor de EVT-bagagekarren zet. “Terwijl ze een levensgroot terrein exclusief tot hun beschikking hebben”.
Hij hoopt dat Rijkswaterstaat ook Doeksen eens aanpakt op dat soort zaken. In de vele brieven aan de EVT heeft Rijkswaterstaat gedreigd met gerechtelijke stappen, maar het is vooralsnog bij waarschuwingen gebleven.