ms Noord Nederland

Subsidie voor verbouwing vrachtveer Noord Nederland

Rederij Doeksen krijgt subsidie van het Waddenfonds voor de ombouw van vrachtcatamaran Noord Nederland. Dat ontdekte Veerbootinfo deze week.

De subsidie werd al in december toegekend door het Waddenfonds, maar werd vandaag symbolisch overhandigd. Rederij Doeksen ontvangt een subsidie van €1.207.500 om vrachtcatamaran Noord Nederland te voorzien van een milieuvriendelijke ‘Dual Fuel’ LNG-installatie. De totale kosten bedragen volgens het Waddenfonds €3.450.000.

Met de ‘Dual fuel’ installatie gaat de veerboot varen op een mengsel van 85% LNG (Liquified Natural Gas, vloeibaar aardgas) en 15% gewone gasolie. De uitstoot van CO2, NOx, SOx en fijnstof komt met zo’n installatie ver onder de wettelijke grenzen te liggen. De catamaran maakt nu gebruik van vier dieselmotoren.

Het Waddenfonds is blij met deze stap. “Met deze ombouw van de vrachtboot wordt een eerste stap gezet in de richting van LNG-transitie in het waddengebied (veerdiensten, binnenvaartschepen etc.). Daarmee draagt het project bij aan het thema ‘Duurzame ontwikkeling havens en energietransitie’ uit het Pioniersprogramma Waddenfonds 2012-2013”, meldt het fonds bij de toekenning.

Veerbootinfo vermoedt dat het schip ook direct met zo’n 15 meter verlengd zal worden, een stap waar al sinds de bouw in 2002 over gesproken wordt. Met die ingreep is er meer capaciteit voor vrachtvervoer naar de eilanden, maar ook voor het plaatsen van grote LNG-tanks. Directeur Paul Melles van Rederij Doeksen bevestigt dat vermoeden vandaag in de Leeuwarder Courant.

“Dat kan alleen op een buitendijkse werf”, vermoed Melles. Hij zegt in de krant dat er waarschijnlijk een klein jaar nodig zal zijn voor de ombouw. Als er dit jaar duidelijkheid over de concessie komt, wordt de verbouwing nog verder uitgebreid. Doeksen wil de vrachtcatamaran dan ook geschikt maken voor het vervoer van minimaal 150 passagiers, om als extra veerboot in te zetten tijdens bijvoorbeeld Oerol.

Melles hoopt dat de ombouw naar LNG al na de zomer kan beginnen. “Ik hoop dat we deze klus in het Noorden kunnen houden”, zegt hij in de Leeuwarder. “Maar we kiezen uiteindelijk de beste partij”.

In 2012 werd er met de Greendeal een stap in de LNG-richting gezet voor de veerboten op de Waddenzee. In nieuwbouwplannen voor de Midsland, die de ijskast ingingen vanwege de concessie-perikelen, werd ook gesproken over LNG-voortstuwing.

Onderwerpen
 ,
-- Advertentie --