Categorieën
Algemeen

Schylge-e-auto: Te weinig laadpalen op het eiland

Het deelautoproject met elektrische auto’s op Terschelling kampt met aanloopproblemen, omdat er te weinig laadpalen zijn op het eiland. Dat schrijft het Friesch Dagblad vandaag.

Schylge-e-auto van initiatiefnemer Hans Werner ging in de zomer van start, met de komst van 40 elektrische Nissan Leaf’s naar het eiland. Eilanders kunnen lid worden van het programma, waarna ze voor 19 cent per minuut in de auto’s mogen rijden.

Met steun van de Gemeente Terschelling en de Provincie Fryslân was het de bedoeling dat er zo’n 24 laadpalen, elk met twee stopcontacten, op het eiland geplaatst zouden worden. Dat zijn er tot nu toe nog maar vier. “De palen moeten verspreid over het eiland komen te staan. Het is de bedoeling dat een gebruiker een bijna lege auto bij een paal zet. Door het geringe aantal palen werkt dat niet optimaal. Met een noodoplossing kunnen nu drie auto’s per paal worden opgeladen en halen en brengen wij indien nodig een auto voor een klant. Het werkt wel, maar ideaal is het niet”, aldus Werner in het Friesch Dagblad.

Wethouder van der Wielen, verantwoordelijk voor duurzaamheid, zegt dat het plaatsen van de palen op schema ligt. “Voor de zomer is gekeken naar geschikte locaties en is begonnen met de aanbesteding. Dat vraagt tijd. Werner van Schylge-e-auto wilde dat zijn auto’s al tijdens Oerol rondreden. Maar het is simpeler elektrische auto’s naar het eiland te brengen dan een goede infrastructuur voor laadpalen aan te leggen”, stelt hij in de krant.

“Er is door de gemeente een geldbedrag toegezegd, niet een aantal palen. Er werd in eerste instantie gesuggereerd dat dat bedrag voldoende was voor 24 palen. Nu blijkt dat we er maar twaalf palen van kunnen betalen. Ik ben hard op zoek naar aanvullende subsidies om de resterende palen alsnog mogelijk te maken. Maar of dat lukt kan ik nu nog niet beloven.”

Van der Wielen gaat er vanuit dat de genoemde 12 palen voor het eind van het jaar geplaatst zijn. Werner is al met al toch tevreden, zegt hij tegen het Friesch Dagblad. “We zijn eigenlijk pas twee weken los. Om ze aan het systeem te laten wennen mochten de bewoners de eerste week gratis reizen. Met een bezettingsgraad van de auto’s van 15 procent zijn we tevreden. Als toeristen er ook gebruik van gaan maken, zal dat percentage een stuk stijgen.”

Klachten

Via de verschillende social media kanalen is er door eilanders wel geklaagd over het deelprogramma. Met name veel studenten van de zeevaartschool zouden de auto’s gebruiken om hard rijden.

-- Advertentie --