De douane gaat stoppen met het uitvoeren van patrouilles in het Waddengebied. Dat schrijft de Leeuwarder Courant vandaag.
De Stormmeeuw, het 12 jaar oude patrouilleschip van de douane dat gestationeerd is in het Waddengebied, wordt volgens de Leeuwarder Courant door de Rijksrederij uit de vaart gehaald. Daarmee komen de vaste patrouilles door de douane op de Waddenzee te vervallen.
Met het afstoten van het schip, wordt ook het personeel van Rijkswaterstaat overbodig. Volgens de krant wordt er voor 16 fte nieuw werk gevonden binnen de overheidsdienst.
De beslissing om de douane uit het Waddengebied terug te trekken zou vorig jaar al gemaakt zijn. “De functie van de douane op de Waddenzee wordt anders”, stelt Elske ten Have van Rijkswaterstaat tegenover de Leeuwarder. Meer wil ze er niet over kwijt.
Volgens Albert de Hoop, burgemeester van Ameland en voorzitter van het samenwerkingsverband Waddeneilanden, komen er mogelijk FRISC-schepen op het Wad. Deze Fast Raiding Interception Special Forces Craft is een snelle rubberboot die ook al in gebruik is bij de Koninklijke Marine.
“Ik kan wel begrijpen dat ze daarvoor gaan. Bij een patrouille ben je ook zelden meteen op de goede plek. Soms gebeurt er iets 100 mijl verderop. Het is niet meer van deze tijd om criminelen af te schrikken door heen en weer te varen.”
Volgens de Leeuwarder Courant heeft Lutz Jacobi Kamervragen gesteld over het voornemen om de Stormmeeuw per 1 mei uit de vaart te nemen. Jacobi denkt dat het Wad onveiliger wordt zonder douane.
De Hoop denkt dat dat wel meevalt. “Als ik drugsdealer zou zijn, zou ik dat daar niet doen”. Wel vindt hij dat, mocht er gekozen worden voor een FRISC, de bemanning dezelfde bevoegdheden als nu moet krijgen. “Want er gebeurt veel op het Wad. Snelvaarders, visserij- en milieumisstanden en watersporters die regels overtreden”.