Friesland 1956

Doeksen gaat historische schepen inzetten op veerdienst

Rederij Doeksen gaat de komende periode twee oudgedienden inzetten op de reguliere veerdienst.

In verband met de maatregelen rondom COVID-19, is de capaciteit van de veerboten van Doeksen beperkt tot 40%. Omdat de vervoersvraag naar de eilanden wel langzaam weer stijgt, ontstaat er een capaciteitsgebrek. Eilander ondernemers klaagden hier vorige week al over.

De twee nieuwe veerboten van Doeksen, Willem Barentsz en Willem de Vlamingh, liggen inmiddels een jaar in Harlingen voor afbouw, maar zijn nog niet geschikt om in te zetten in de dienstregeling.

Daarom heeft de rederij besloten de capaciteit te verhogen door drie schepen in te huren. Twee daarvan zijn klassieke schepen met een rijke historie op het Wad: het ms Friesland I (1956) en het ms Holland IV (1951). De Friesland voer van 1956 tot 1988 tussen Harlingen en Terschelling, de Holland was tot midden jaren 70 wisselend actief als bergingssleper en passagiersschip. Naast de twee oud gedienden huurt Doeksen een rondvaartboot uit Harlingen, de Regina Andrea.

MS Friesland I en de Regina Andrea zullen vanaf 29 mei t/m 30 juni meevaren in de dienstregeling en voornamelijk ingezet worden rond de weekenden. Zeesleepboot Holland springt bij in het Pinksterweekend en op 12, 13 en 14 juni. De schepen gaan zowel naar Vlieland als Terschelling, afvaarten zijn al te boeken via het reguliere boekingssysteem.

De rederij waarschuwt wel dat voertuigen en fietsen niet meekunnen op de tijdelijke veerboten. Ook zijn ze niet toegankelijk voor mindervaliden, is er geen horeca en geen WiFi. Ook wordt warme kleding aanbevolen, door het open karakter van de schepen.

Vanaf 1 juni zijn op alle afvaarten van Doeksen mondkapjes verplicht voor personen ouder dan 13 jaar.

Onderwerpen
 
-- Advertentie --