Categorieën
Algemeen

Nieuwe veerboten voorlopig vooral aan de kant

De twee nieuwe veerboten van Rederij Doeksen, Willem Barentsz en Willem de Vlamingh, blijven voorlopig zoveel mogelijk aan de kant. Volgens de rederij is de brandstof voor deze schepen te duur geworden.

De in 2020 opgeleverde veerboten maken gebruik van LNG (Liquefied Natural Gas) als brandstof, dat ten opzichte van de oudere veerboten op diesel fors minder uitstoot geeft. Die nieuwe brandstof zorgt er nu voor dat ze moeilijk inzetbaar zijn.

Volgens Doeksen is de situatie niet langer houdbaar, omdat de prijs van LNG ten opzichte van januari 2021 met 900% gestegen is. Dat komt onder andere door de veel grotere vraag naar LNG ter vervanging van Russisch gas, bijvoorbeeld in de Eemshaven.

De rederij gaat daarom vanaf nu vooral het ms Friesland inzetten als hoofdboot. De Willem & Willem zullen alleen ingezet worden op momenten dat de capaciteit op de Friesland niet voldoende is. Op die momenten gaan de LNG-schepen wel langzamer varen om brandstof te besparen.

Ter compensatie van de extra uitstoot laat Doeksen weten de brandstofmix van de Friesland wel aan te passen naar een biodiesel met 7% HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) gemaakt van plantaardige oliën, afval en vetten.

Naast de eerder genoemde maatregelen wil Doeksen graag vanaf januari een brandstoftoeslag over de tickets heffen, die voor nu op €4,75 per persoon per retour is vastgesteld. Maar voordat dat kan, moet het Rijk eerst nog toestemming geven. Die is er nu nog niet.

-- Advertentie --