Bij Rederij Doeksen wordt vandaag een jubileum gevierd. Het grootste schip van de vloot is precies 25 jaar in dienst. Op 30 juni 1989 begon het MS Friesland met de dagelijkse veerdiensten tussen Harlingen en Terschelling die het schip tot op de dag van vandaag uitvoert.
Eind jaren ’80 van de vorige eeuw besluit Rederij Doeksen dat het tijd is om een nieuw schip te laten bouwen voor de veerdienst Harlingen – Terschelling. In die tijd wordt de lijn onderhouden door een bonte verzameling schepen van de rederij die naar gelang de drukte soms achter elkaar aan voeren. Geen van de schepen kon echter de sterk groeiende toeristen- en met name autostroom aan. Daarom plaatste Rederij Doeksen 29 december 1987 bij scheepswerf Van der Giessen-De Noord in Krimpen a/d IJssel een order voor het bouwen van een nieuwe Friesland. De originele Friesland was gebouwd in 1956 en in die tijd nog steeds in dienst.
In Krimpen a/d IJssel werd in januari 1988 de kiel gelegd voor wat tot nu toe het grootste schip ooit voor de rederij zou worden. De ‘Friesland II’ werd 68,97 meter lang en 15,5 meter breed met een diepgang van 2,7 meter. Op het schip was plaats voor 1750 passagiers en 125 personenauto’s. Na een klein jaar bouwen ging het schip op 19 december 1988 te water.
Het MS Friesland in 1988 bij de werf in Krimpen a/d IJssel. Foto: C.W. Vink – Schepenvandoeksen.nl
De indienststelling van de nieuwe Friesland ging niet zonder slag of stoot. De komst van het grootste schip in de geschiedenis van de rederij valt samen met problematiek met de vaargeulen op de Waddenzee. Het Schuitengat, toen nog de vaargeul naar het eiland, begon steeds verder dicht te slibben en Rijkswaterstaat wilde nog niet ingrijpen. De overheidsdienst en de rederij kregen vrijwel direct ruzie: was het schip te groot, of waren de geulen te ondiep. Deze problematiek speelt nog steeds.
De situatie liep zo ver uit de hand, dat de eerste officiële proefvaart van het schip het journaal haalt: Rijkswaterstaat weigerde de Friesland de haven van West-Terschelling binnen te laten omdat de haven niet berekend was op zo’n groot schip. Dat dwong Rederij Doeksen ertoe het schip voorlopig aan de kade in Harlingen te leggen.
Pas op 30 juni 1989 zijn alle faciliteiten op Terschelling gereed en kan de nieuwe veerboot eindelijk de dienst overnemen van de oude vloot. Dit gaat nog altijd niet probleemloos, want tijdens de eerste winterstorm worden de bolders uit de kade getrokken en komt het schip op de havendam terecht. Daar bovenop kwam nog eens het feit dat er klachten bij de Scheepvaartinspectie binnenkwamen omdat het schip te wilde bewegingen maakte in het zeegat tussen Vlieland en Terschelling.
Niet lang daarna wordt het Schuitengat door Rijkswaterstaat gesloten en vervangen door de Slenk, waar ook de huidige route nog steeds loopt. Hierdoor verdween langzaam alle kritiek op het nieuwe schip.
Inmiddels onderhoudt de Friesland nog altijd probleemloos de veerdienst tussen Harlingen en Terschelling. De capaciteit is inmiddels teruggeschroefd van 1750 naar 1250 personen en het aantal auto’s is teruggebracht van 125 naar 100. Dit omdat auto’s in de afgelopen 25 jaar langer en breder zijn geworden. Ook aan de binnenzijde is in de afgelopen 25 jaar geregeld wat veranderd, met als grootste voorbeeld het vervangen van de klapstoelen door comfortabele banken. Aan de buitenzijde is er weinig gewijzigd. Het schip heeft alleen een ‘bulb’ gekregen om de vaarprestaties te verbeteren en de bekende blauwe band om de ramen is pas later aangebracht.
De ‘bulb’ die pas later is aangebracht
In het Terschelling Magazine van 1997 wordt het volgende geschreven: “Voor de afschrijving van de Friesland staat een jaar of twintig, zodat het schip zeker tot het jaar 2010 op Terschelling in de vaart zal blijven”. Inmiddels vaart het schip dus al vijf jaar langer, met als belangrijkste oorzaak de perikelen rond de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT). Doeksen heeft altijd aangegeven nieuwbouwplannen in de ijskast te houden tot de concessie definitief was.
Nu de concessie inderdaad definitief is voor de komende 15 jaar, is de verwachting dat Doeksen weer gaat kijken naar nieuwbouw. Vermoedelijk zal dit een kleiner schip op LNG worden, dat de in 1974 gebouwde Midsland gaat vervangen. Het nieuwe schip zou daarmee ingezet kunnen worden in de rustige wintermaanden, waarna de Friesland in de zomermaanden de dienst weer overneemt om extra capaciteit te bieden. Het blijven echter speculaties tot Rederij Doeksen de nieuwe plannen definitief bekendmaakt.