ms Friesland

Nieuwe veerboot in 2018

Terschelling kan een nieuwe veerboot van Rederij Doeksen verwachten in 2018. Dat schrijft het Friesch Dagblad vandaag.

Mede door de fikse leeftijd van het reserveschip Midsland (1974) en eisen opgesteld in de nieuwe concessie, moet Rederij Doeksen een nieuw schip aanschaffen voor de dienst Harlingen-Terschelling. De krant weet te melden dat we deze in 2018 kunnen verwachten.

Volgens het Friesch Dagblad gaat het om een 72 meter lange aluminium catamaran, vergelijkbaar met de huidige Vlieland. De huidige Friesland is een kleine 69 meter lang, de Midsland maar liefst 77 meter.

ms Vlieland

Bij dit nieuwe schip wordt volgens de krant in tegenstelling tot de Vlieland, ook de romp volledig van aluminium. Dat scheelt zo’n 150 ton in gewicht van het schip.

De voortstuwing van het schip zal komen van verstelbare schroeven en motoren die lopen op LNG, aardgas. Dit beperkt de uitstoot ten opzichte van de huidige schepen aanzienlijk en uiteindelijk moet er overgeschakeld worden naar vloeibaar biogas, waarbij er CO2-neutraal gevaren wordt.

Het nieuwe schip biedt ruimte aan 700 passagiers en is daarmee kleiner dan de huidige Friesland, die er 1350 mag vervoeren. Ook de autocapaciteit is iets lager, de Friesland neemt er 100 mee, het nieuwe schip krijgt ruimte voor 72 auto’s.

Twee schepen

Er gingen lange tijd geruchten dat Doeksen twee nieuwe, kleine, veerboten zou aanschaffen om tegen elkaar in te varen. Dit gaat al jaren zo op Texel, Ameland en Schiermonnikoog.

In het Friesch Dagblad laat Doeksen-directeur Paul Melles weten dat deze plannen er ook waren en dat ook de eilander politiek dit graag zag. Uiteindelijk is toch gekozen voor één nieuw schip.

“Omdat bleek dat de vaarsnelheid zelfs met nieuwe, lichtere schepen niet veel zal toenemen, zouden extra afvaarten vroeger of later op de dag komen te vallen”, legt Melles uit in het Friesch Dagblad. “De praktijk toont echter aan dat gasten die hun auto meenemen, en zeker gezinnen met kinderen, het liefst tussen tien en vier uur willen reizen. Dit effect neemt alleen maar toe in herfst- en kerstvakantie, wanneer het vroeg donker is.”

Reserves

Het nieuwe in 2018 te leveren schip wordt weliswaar kleiner dan de huidige hoofdboot, maar Doeksen houdt veel reservecapaciteit achter de hand.

Zo wordt de vrachtcatamaran Noord-Nederland binnenkort met 15 meter verlengd. Ook dit schip wordt dan uitgerust met zuinige LNG-motoren en krijgt voorzieningen om ook passagiers te vervoeren.

Daarnaast blijft de Friesland aan als reserveschip voor zowel Terschelling als Vlieland, net als nu met de Midsland het geval is. Volgens het Friesch Dagblad zal het schip waar nodig gemoderniseerd worden. De Midsland wordt verkocht.

In totaal wordt er 30 miljoen euro geïnvesteerd in het updaten van de Doeksen-vloot. Doeksen-directeur Paul Melles heeft nog geen werf gevonden, maar wil het liefst een plekje in Nederland. “Maar we gaan voor de beste prijs/kwaliteitverhouding.”

Update 10:56 – Verwachting

Enkele jaren geleden presenteerde Doeksen in samenwerking met Damen Shipyard onderstaande veerboot uit een onderzoek naar de toepassing van LNG-brandstof. Deze is iets kleiner dan de in het Friesch Dagblad genoemde afmetingen, maar mogelijk kunnen we wel een variant op dit ontwerp verwachten. Zie ook de website van Damen.

Rederij Doeksen – Damen RoPax Ferry 6616