ms Noord Nederland

Werf in Harlingen mag vrachtschip Doeksen verbouwen

Damen Shiprepair in Harlingen heeft van Rederij Doeksen de opdracht gekregen het vrachtschip van de rederij ingrijpend te verbouwen.

Eerder al had Doeksen plannen om het vrachtschip, de Noord Nederland, om te laten bouwen tot vracht- en passagiersschip, maar deze plannen kwamen te vervallen toen besloten werd twee nieuwe veerboten aan te schaffen.

Inmiddels heeft Rederij Doeksen besloten de Noord Nederland toch te verbouwen, maar uitsluitend voor het vrachtvervoer te behouden. Deze verbouwing zal plaats gaan vinden in Harlingen.

“Voor deze ingrijpende verbouwing hebben we gezocht naar een ervaren en goed toegeruste partij. In Damen Shiprepair Harlingen hebben we die gevonden. Bovendien stimuleren we met deze opdracht de noordelijke scheepsbouw en geven we een impuls aan de werkgelegenheid in het noorden”, stelt Paul Melles, directeur van Rederij Doeksen. Damen zal tijdens de werkzaamheden ook gebruikmaken van leveranciers uit het noorden.

Het in 2002 gebouwde schip zal in januari 2017 in zijn geheel in tweeën gesneden worden. Vervolgens wordt er een stuk van 20 meter lang tussengevoegd. Hiermee wordt de Noord Nederland in totaal 65,6 meter lang. Het maximale aantal passagiers dat mee kan reizen blijft op het huidge niveau, 12 personen.

Naast het verlengen, krijgt de machinerie ook een update. Zo zal er een extra boegschroef geplaatst worden en worden de huidige roeren vervangen door nieuwe. Daarnaast krijgt het schip nieuwe motoren, die voldoen aan de nieuwste emissie-eisen en de huidige door storing geplaagde exemplaren moeten vervangen. Deze nieuwe motoren worden niet, zoals de twee nieuwe veerboten voor de rederij, aangedreven op LNG.

De voorbereidingen voor de verbouwing zijn inmiddels al begonnen. Het schip moet eind februari 2017 alweer klaar zijn.