Categories
Algemeen

Nieuwe schepen Doeksen zien eindelijk het daglicht

Een bijzonder moment voor de twee nieuwe veerboten van Rederij Doeksen: in Vietnam werden ze deze week uit de loods gereden voor de laatste bouwfase.

Twee jaar, 5 maanden en 11 dagen na het leggen van de kiel zag de eerste van de twee schepen, Willem de Vlamingh, afgelopen dinsdag eindelijk daglicht. Het schip werd met behulp van heavy load carriers naar buiten gerold. Afgelopen zaterdag volgde zusterschip Willen Barentsz.

De twee nieuwe veren zijn ontworpen door het Friese Vripack en worden op een werf in Vietnam gebouwd, onder constant toezicht van medewerkers van Rederij Doeksen. De bouw heeft flinke vertraging opgelopen, doordat het moederbedrijf van de werf in de financiële problemen raakte.

De nieuwe schepen zijn 70 meter lang en bieden plaats aan 66 auto’s en 600 passagiers. Ze zijn een stuk milieuvriendelijker dan de huidige vloot, onder andere door het varen op LNG, het omzetten van restwarmte van uitlaatgassen en koelwater naar elektriciteit en zonnepanelen op het dek.

Op het buitenterrein van de werf wordt de laatste hand aan de schepen gelegd, zoals het plaatsen van de radarmast en schoorstenen. Binnenkort kunnen de schepen te water worden gelaten en later op transport naar Nederland. Het exacte tijdspad is nog onduidelijk.

Meer foto’s en informatie over de verschillende bouwfases zoals het interieur en de buitendekken zijn te vinden op het blog van de rederij.

-- Advertentie --