Rederij Doeksen heeft via hun blogboek meer informatie naar buiten gebracht over de nieuwe veerboot voor de dienst Harlingen – Terschelling.
Directeur Paul Melles heeft op de website een bericht geschreven over de nieuw te bouwen veerboot. “Hoe maak je een boot zo milieuvriendelijk mogelijk?” kopt hij.
“Rederij Doeksen heeft drie autoveerboten in de vaart, twee sneldiensten en een vrachtcatamaran. Eén van onze autoveren, ms Midsland, staat al jaren op de nominatie vervangen te worden. Het schip is ruim veertig jaar oud en voldoet niet meer aan de wensen van de hedendaagse reiziger noch aan onze criteria wat betreft service en comfort. Door de onzekere situatie waarin ons bedrijf zich de afgelopen jaren bevond en de enorme investering die ermee gemoeid is, werden de investeringsplannen helaas een hele tijd in de ijskast geschoven. Tot nu.”
Bovenstaande afbeelding toont de nieuwe veerboot die, naar verwachting, in 2018 de dienst Harlingen-Terschelling gaat varen. De rederij heeft lang nagedacht over het bouwen van twee identieke veren, zoals al jaren gebruikelijk is op bijvoorbeeld Texel en Ameland.
“Zij zouden tegen elkaar in de veerdienst tussen Terschelling en Harlingen onderhouden en zo meer afvaarten kunnen maken. Maar uit berekeningen bleek, dat de snelheid van dergelijke kleinere autoveren nooit hoog genoeg zou zijn om het aantal extra gewenste overtochten op het meest gewenste reismoment te realiseren. Dat zou tot structurele capaciteitsproblemen leiden en dus moesten we onze plannen aanpassen…”
“De cijfers leren ons dat reizigers van en naar Terschelling het liefste reizen tussen 10.00 en 16.00 uur. Een groot deel (gezinnen) neemt hun auto graag mee. Gevolg: piekdrukte in de zomermaanden op die momenten. In het verleden werd ms Midsland naast ms Friesland ingezet om die drukte zo goed mogelijk op te vangen. Met het nieuwe vlootplan verwachten we nog beter en flexibel te kunnen inspelen op die piekdrukte”, stelt Melles.
Het nieuwe schip krijgt, zoals eerder al duidelijk werd, plaats voor 700 passagiers (binnenzitplaatsen) en 72 personenauto’s. De huidige Midsland, die zal verdwijnen als het nieuwe schip af is, biedt eveneens plaats aan 700 personen en kan daarnaast 53 personenauto’s vervoeren.
Samen met de Noord Nederland, het vrachtschip van de rederij dat na een verbouwing plaats krijgt voor 200 passagiers en 60 personenauto’s, denkt Doeksen genoeg capaciteit te creëren voor de toekomst. Naast het nieuwe schip en de grotere Noord-Nederland, blijft de Friesland aan als reserveschip. Die biedt ruimte aan 1350 passagiers en 100 personenauto’s.
Milieu
Al in 2003 begon Doeksen aan het ontwerp voor de nieuwe veerboot. “Hoe maak je een boot zo milieuvriendelijk mogelijk? We wilden duurzamere oplossingen voor onze veerboten, die beter pasten bij het natuurgebied waarvan we dagelijks gebruik maken. De Waddenzee is niet voor niets uitgeroepen tot Unesco Werelderfgoed”, stelt Melles.
“Een milieuvriendelijk schip begint bij de keuze voor het materiaal. Want hoe zwaarder het schip, hoe meer energie je nodig hebt om het te verplaatsen. Voor het nieuwe schip hebben we daarom gekozen voor aluminium.”
“Ook de vorm van de romp is van invloed op de weerstand in het water en dus het verbruik. Onderzoek toonde aan dat op de ondiepe Waddenzee de catamaran rompvorm efficiënter is dan een enkelromp schip met vergelijkbaar draagvermogen. Daarom hebben we voor het nieuwe schip opnieuw gekozen voor een catamaran. Met dit type hebben we door de jaren heen al veel ervaring opgedaan en het bevalt goed”, schrijft de Doeksen-directeur. Hij doelt daarmee uiteraard op de Koegelwieck, de Tiger, de Noord-Nederland en de Vlieland, die allen catamarans zijn.
Daarnaast gaat het schip, net als de Noord Nederland na de komende verbouwing, op LNG varen. Dit vloeibare aardgas is een stuk milieuvriendelijker dan de huidige brandstof.
“Het schone aspect is uitermate belangrijk. Varen op LNG betekent geen of nauwelijks meer uitstoot van fijnstof, SOx en NOx (zwavel- en stikstofoxide). Ook de uitstoot met CO2 wordt met 15% verminderd. Met de keuze voor Bio LNG varen we zelfs nagenoeg CO2 neutraal.”
“In de afgelopen jaren deden we in diverse samenwerkingsverbanden research. Met Damen Shipyard Gorinchem, de Gemeente Terschelling en Rijkswaterstaat kwamen we onder de vlag van iTransfer (Innovative Transport Solutions for Fjords, Estuaries and Rivers) tot een visie voor een veerboot die zo weinig mogelijk impact heeft op de natuurlijke omgeving.”
“Onze plannen voor de verbouwing van de Noord-Nederland bleven ook niet onopgemerkt. De verbouwing van een vrachtboot op traditionele brandstof naar een schoner LNG-schip draagt bij aan het thema “Duurzame ontwikkeling havens en energietransitie” uit het Pioniersprogramma Waddenfonds 2012-2013 en hiervoor werd een subsidie toegekend.”
“Met het besluit een groene boot te laten bouwen, leggen we opnieuw de lat hoog. Het wordt een innovatief schip. Niet alleen omdat het op LNG gaat varen, maar ook door allerlei slimme toepassingen. Tijdens de reis wordt bijvoorbeeld een klein deel van de voortstuwingsenergie afgetapt en efficiënt opgeslagen in batterijen. Met dit opgeslagen vermogen kunnen bij aankomst en vertrek de boegschroeven worden aangedreven. Restwarmte wordt opgeslagen en benut voor de nacht. Het zijn slechts een paar voorbeelden van de toepassingen die we willen ontwikkelen voor dit schip. Input voor dit soort praktische en servicegerichte verbeterpunten krijgen we van onze medewerkers. Daarnaast wordt een groep frequente gebruikers van de veerdienst benaderd om hun input te geven.”
Doeksen hoopt de nieuwe veerboot eind 2017 op te kunnen leveren, zodat het in de zomer van 2018 kan gaan varen. Eerst is de Noord-Nederland aan de beurt, die moet eind dit jaar verbouwd worden.