NH-90

Defensie wil Waddenheli zo snel mogelijk regelen

Defensie wil dat er zo snel mogelijk een nieuwe heli voor het patiëntenvervoer vanaf de Wadden komt. Door problemen met de aanbesteding is deze er vooralsnog niet.

Op 1 januari van dit jaar stopte Defensie officieel met het patiëntenvervoer vanaf de Wadden. Op die dag gingen de bekende gele heliktopers, gestationeerd op vliegbasis Leeuwarden, met pensioen.

Defensie maakte ruim daarvoor al bekend te gaan stoppen met het patiëntenvervoer, omdat het volgens het ministerie niet bij de kerntaken van het leger hoort en de huidige helikopters te groot en te duur zijn om daarvoor in te zetten. Dat bleek vorige week ook, toen duidelijk werd dat er niet geland mocht worden op het ziekenhuis van Groningen.

Nu de aanbesteding voor een helikopter voor de Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Fryslân mislukt is, blijft Defensie het vervoer langer uitvoeren. In principe zou de RAV het werk vanaf 1 juli overnemen.

Maar Defensie wil zo snel mogelijk van het werk af. “We zijn er keihard mee bezig”, stelt de woordvoerster van het ministerie Lisa Hartog tegenover de Leeuwarder Courant. Wel benadrukt ze dat er absoluut geen deadline is en het vervoer hoe dan ook door blijft gaan.

“Hopelijk lukt het ons om met de Friese Veiligheidsregio, de burgemeesters van de eilanden en de ministeries snel een oplossing te vinden”, stelt Hartog. “Vroeger deden wij de Waddenvluchten vanuit de zogeheten restcapaciteit van Defensie”. Maar tegenwoordig heeft Defensie minder capaciteit én minder geld beschikbaar. “Wij gebruiken onze heli’s nu dan ook liever om te oefenen”.

De Veiligheidsregio Fryslân wil zich er volgens de Leeuwarder Courant overigens niet mee bemoeien. “Dat doet RAV Fryslân”, zegt woordvoerer Gerda Kalsbeek tegen de Leeuwarder Courant.

Ook de burgemeesters van de Waddeneilanden, waarvan Albert de Hoop de voorzitter is, zeggen weinig te kunnen doen aan de kwestie. “Burgemeester Crone van Leeuwarder voert het overleg”. Die zegt zich er ook niet al te veel mee te bemoeien. “Ik voer meer op de achtergrond overleg. Maar minister Hennis van Defensie houdt zich aan de afspraak dat er geen gat valt in het vervoer”.

De mislukte aanbesteding door RAV Fryslân heeft echter wel gevolgen voor de belastingbetaler. De Leeuwarder Courant becijferde namelijk dat de vluchten door Defensie bijna drie keerduurder zijn dan civiele vluchten.

Officiële cijfers kreeg de krant niet van Defensie, maar de berekening werd gedaan op basis van Australische gegevens. Dat land heeft een eigen variant van de NH90 in dienst, de MRH90. Dat toestel kost 30.000 Australische dollar per vlieguur, zo’n 20.000 euro.

Het Belgische Heliventure wilde het patiëntenvervoer volgens de krant de komende vijf jaar uitvoeren voor zo’n €12 miljoen. Dat aanbod werd gebaseerd op 2500 vlieguren, wat neerkomt op €4800 per vlieguur. De ANWB schreef in voor €15 miljoen, wat neerkomt op €6000 per vlieguur. Fors goedkoper dan de NH90 van Defensie.

RAV Fryslân moet voor het uitvoeren van het patiëntenvervoer een nieuwe aanbestedingsprocedure starten. Het is nog niet bekend wanneer dat is en hoe lang die procedure gaat duren.

Nieuwsheader: © Alan Wilson, Wikimedia Commons