SAR helikopter

Minister: “Kustwacht-helikopters zijn winterveilig”

De SAR-helikopters van de Kustwacht, die momenteel tevens ingezet worden voor het patiëntenvervoer vanaf de Wadden, kunnen volgens minister Schultz van Haegen veilig ingezet worden deze winter.

Eind september kwam de NRC met een vernietigend stuk over de aanbesteding van Search And Rescue (SAR) helikopters van de Kustwacht. De heli’s, van het type Airbus Dauphin AS365N, zouden niet voldoen aan de eisen die gesteld worden voor het uitvoeren van SAR-werkzaamheden.

Zo zou tijdens een keuring van Rijkswaterstaat en de Inspectie Leefomgeving en Transport gebleken zijn dat de heli’s niet geschikt waren voor het vliegen in ‘limited icing conditions’, beschikten twee van de drie toestellen niet over infraroodcamera’s en waren er geen stoelbrancards aanwezig.

In een brief aan de Tweede Kamer geeft minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen uitleg over de situatie en de genomen maatregelen.

Zo is er volgens de minister allereerst een misverstand ontstaan over de ‘limited icing conditions’. In het aanbestedingsdocument is opgenomen dat de SAR-helikopters onder limited icing conditions moeten kunnen vliegen. Met ‘onder’ verstaat Rijkswaterstaat de mogelijkheid om icing conditions te detecteren en hier vervolgens op te handelen.

“In het NRC-artikel wordt gesteld dat volgens Airbus de door NHN ingezette Dauphin-helikopters niet in ‘limited icing conditions’ kunnen vliegen. Het klopt wat Airbus stelt, maar dit wordt ook niet geëist. De eis is niet om in ‘limited icing conditions’ te kunnen vliegen maar onder ‘limited icing conditions’ “, schrijft de minister.

Minister Schultz van Haegen stelt dan ook dat de helikopters aan de eisen voldoen, nu ze van gecertificeerde ijsdetectoren voorzien zijn die de piloten waarschuwen voor vochtig vriesweer. De piloot kan daarop zijn vliegroute aanpassen.

De Kustwacht beschikt over drie toestellen, waarbij het toestel in Den Helder altijd stand-by staat en als eerste keuze geldt. In Rotterdam staat een tweede heli klaar ter ondersteuning en als derde is er een backuptoestel aanwezig.

Volgens de minister beschikt het toestel in Den Helder over een ingebouwde infraroodcamera en voldoet daarmee ook aan de gestelde eisen. Aan boord van de andere twee toestellen is een draagbaar exemplaar beschikbaar.

Verder is bij de overheid bekend dat de stoelbrancards ontbreken, maar deze zijn volgens de minister “niet cruciaal voor het uitvoeren van SAR-acties” en is de eis alleen gesteld “om in voorkomende gevallen extra comfort te kunnen bieden”. De brancards zijn wel besteld, maar kennen een 16 maanden lange levertijd.

De Kustwacht voert het patiëntenvervoer vanaf de Wadden uit in opdracht van Defensie. Die laatste had enkel nog de beschikking over grote NH-90 helikopters, die te groot bleken voor het uitvoeren van de taken.

Het was de bedoeling dat een particuliere partij, onder leiding van de Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Fryslân, het patiëntenvervoer vanaf 1 juli dit jaar over zou nemen van Defensie. Die aanbesteding mislukte echter. Naar verwachting is de nieuwe aanbesteding volgend jaar zomer rond. Tot die tijd blijft de Kustwacht vliegen.