SAR helikopter

NRC: “Heli’s Kustwacht voldoen niet”

De helikopters die de Kustwacht inzet zouden niet aan de door de overheid gestelde eisen voldoen. De heli’s worden momenteel onder andere ingezet voor het patiëntenvervoer vanaf de Wadden.

De NRC dook in de aanbesteding van deze helikopters voor de Kustwacht. Het blijkt dat de door het Belgische Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) geleverde Dauphin AS365N-helikopters helemaal niet geschikt zijn voor alle omstandigheden.

“Ronduit schokkend”, noemt docent Luchtvaarttechniek aan de TU Delft Joris Melkert de conclusies van het NRC-onderzoek. De overheid is verplicht een aantal ‘search and rescue’ (SAR) helikopters standby te hebben voor opsporing en reddingen op zee. In 2014 werd middels een aanbesteding nieuw materiaal ingekocht.

Volgens de NOS werden vijf bedrijven uitgenodigd om mee te doen, maar gaven twee daarvan niet eens een prijs op: het budget was te laag. NHV was de enige die binnen het budget kon blijven voor €42,5 miljoen. Twee andere bedrijven kwamen rond de €60 miljoen uit stelt NRC. NHV werd geselecteerd op de prijs, de technische aspecten werden niet onderzocht.

Een belangrijke eis van de overheid is dat de helikopters ook in omstandigheden waar ijsafzetting mogelijk is moeten kunnen vliegen. Daarvoor zijn de huidige toestellen niet geschikt. Sterker nog, vliegtuigbouwer Airbus verklaart tegenover de NRC dat geen enkele heli van Dauphin geclassificeerd is voor ‘limited icing conditions’.

Daarnaast is gebleken dat twee van de drie Kustwachtheli’s niet beschikken over een infraroodcamera, hebben ze geen stoelbrancards en kan één toestel niet automatisch stil hangen in de lucht.

Op 15 juni controleerden zowel Rijkswaterstaat als de Inspectie Leefomgeving en Transport de heli’s op het vliegveld in Den Helder. Die laatste partij vond één van de Dauphins zo gebrekkig, dat deze de lucht niet meer in mocht tot enkele gebreken verholpen werden.

Toch zijn de Kustwacht en Rijkswaterstaat volgens de NRC tevreden over de toestellen. Rijkswaterstaat stelt sinds afgelopen donderdag dat het voldoende is als de geëiste uitrusting op ten minste één toestel aanwezig is.

Wadden

Eerder dit jaar mislukte de aanbesteding voor een nieuwe helikopter voor het patiëntenvervoer vanaf de Wadden. Deze taak werd eerst, net als de SAR, uitgevoerd door Defensie. Die heeft beide taken echter afgestoten, omdat het materieel te oud werd en de werkzaamheden niet bij de kerntaken van Defensie passen.

Het was de bedoeling dat een particuliere partij, onder leiding van de regionale ambulancevoorziening (RAV) Fryslân het vervoer vanaf 1 juli zou overnemen. De klus werd aan de ANWB gegund, maar het Belgische Heliventure vocht deze toewijzing met succes aan in de rechtbank. Ook hier voldeed de aangeboden helikopter niet aan alle gestelde eisen.

Door de problemen met de aanbesteding bleef Defensie verantwoordelijk voor het patiëntenvervoer, maar de NH-90 helikopter was eigenlijk te groot en te zwaar voor het werk. Tevens wilde Defensie de heli graag inzetten voor oefeningen.

Sinds eind augustus verzorgt de Kustwacht met de eerder genoemde Dauphin-helikopters het patiëntenvervoer in opdracht van Defensie. Naar verwachting is de nieuwe aanbesteding van RAV Fryslân rond 1 juli 2016 klaar.