ms Friesland

Nieuwe schepen Doeksen ontworpen in Sneek

De twee nieuwe veerboten voor Rederij Doeksen worden zowel van binnen als van buiten ontworpen door Vripack uit Sneek. Dat meldt de reder vandaag.

Rederij Doeksen laat twee nieuwe veerboten bouwen voor de lijn Harlingen – Terschelling en retour, die naar verwachting in 2018 gereed zijn. Beide schepen worden op het milieuvriendelijke LNG aangedreven catamarans. Het ene schip krijgt plaats voor 200 tot 300 passagiers en 50 tot 60 personenauto’s. Het tweede schip is iets groter en biedt plaats aan 700 tot 900 passagiers en 72 auto’s.

Met de bouw van de twee veerboten is zo’n 40 miljoen euro gemoeid. Welke werf de schepen gaat bouwen is nog onbekend. Wel is nu duidelijk welk bedrijf naast het exterieur ook verantwoordelijk wordt voor het interieur van de schepen: Vripack uit Sneek.

“De ideeën die Vripack heeft voor het interieurdesign onderscheiden zich door verrassende toepassingen en innovatie. We vinden het daarnaast belangrijk dat het een Fries bedrijf is: de lokale economie profiteert mee van dit project. De logistieke lijnen zijn kort en de prijs-kwaliteitverhouding is gunstig”, zegt Doeksen-directeur Paul Melles in een blog.

“Interessant is ook dat Vripack een holistische ontwerpvisie hanteert en expertise in huis heeft op het gebied van naval architectuur, scheepsbouwkundige engineering en design. Zo gebruikt het ontwerpbureau dezelfde ontwerp- en 3D-modelling software als de meeste scheepswerven.”

Het bedrijf uit Sneek is geen onbekende: sinds 1961 heeft Vripack al ruim 7000 soms exclusieve jachten ontworpen en ook tekende het al eens een veerboot voor de TESO.

Discovery Channel ging voor een aflevering van ‘Super Yachts’ al eens op bezoek bij het bedrijf, zie daarvoor de onderstaande video (helaas zonder ondertiteling).

Doeksen ontwerp vripackSchetsontwerp Vripack
Onderwerpen
 
-- Advertentie --