MS Friesland en kitesurfer

Zes werven in de race voor nieuwe schepen Doeksen

Zes scheepswerven zijn in de race voor de twee nieuw te bouwen veerboten voor Rederij Doeksen. Dat weet het Dagblad van het Noorden vandaag te melden.

Halverwege het vorige jaar kwam de rederij met het nieuws dat er gekozen is voor twee nieuwe veerboten voor de lijn Harlingen – Terschelling en retour. In eerste instantie zou er één nieuwe veer komen en zou het huidige vrachtschip, de Noord-Nederland, verbouwd worden. Later werd dit plan geschrapt en is besloten twee nieuwe veren te bouwen.

Beide schepen worden op het milieuvriendelijke LNG aangedreven catamarans. Het ene schip krijgt plaats voor 200 tot 300 passagiers en 50 tot 60 personenauto’s. Het tweede schip is iets groter en biedt plaats aan 700 tot 900 passagiers en 72 auto’s.

Het kostenplaatje voor de twee schepen bedraagt zo’n 40 miljoen euro. Volgens Doeksen-directeur Paul Melles in het Dagblad in het Noorden zijn er geen werven uit het noorden van Nederland die zich gemeld hebben voor de opdracht. Wel zijn twee van de zes werven Nederlands.

Doeksen streeft ernaar in maart van dit jaar een definitief contract te tekenen, waarna de bouw zo’n twee jaar in beslag zal nemen. Tegen die tijd zal de rederij de in 1974 gebouwde Midsland afstoten. Naar alle waarschijnlijkheid blijft de recent gerenoveerde Friesland wel aan als reserveschip.

Rederij Doeksen heeft ervaring met werven uit binnen- en buitenland. Zo werd de huidige Friesland in 1988 in Nederland gebouwd, maar komt de in 2005 gebouwde Vlieland uit de Filipijnen.

Nieuwe veerboot Doeksen
Eerder getoond conceptontwerp van Rederij Doeksen