Rederij Doeksen heeft vandaag het contract voor de nieuwbouw van twee veerboten door het Australische Strategic Marine getekend. De bouw start deze zomer.
Eind vorige maand werd duidelijk dat de rederij met de laatste onderhandelingen bezig was. Deze zijn vandaag afgerond. De twee nieuwe aluminium RoPax schepen, aangedreven door LNG, worden in Vietnam gebouwd.
Strategic Marine wordt verantwoordelijk voor de bouw van het schip, de constructietekeningen laten zij maken door ontwerpbureau BMT Nigel Gee uit Southampton. Vripack uit Sneek is verantwoordelijk voor het ontwerp van zowel het exterieur als het interieur van de twee schepen.
“Eind februari hebben we de werf in Vietnam bezocht. We kregen ter plaatse een goed beeld van alle relevante kwaliteiten van de werf, met name die op het gebied van aluminium cascobouw. Strategic Marine Vietnam kwam in vergelijking met de andere werven op tal van punten als beste uit de bus. We zijn dan ook blij dat we de contractonderhandelingen, die we eind maart begonnen, met goed resultaat hebben kunnen afsluiten”, stelt Doeksen-directeur Paul Melles vandaag.
Tevens heeft het Waddenfonds aangegeven subsidie te verstrekken voor de milieuvriendelijke LNG-installatie in de twee veren. In eerste instantie had Doeksen deze subsidie aangevraagd voor de verbouw van de Noord-Nederland, maar dat plan werd geschrapt. Het fonds is nu akkoord gegaan met de inzet van deze bijdrage voor de nieuwbouw.
Met de bouw is zo’n 44 miljoen euro gemoeid, laat de rederij los. De bouw start deze zomer al en als alles goed verloopt kunnen de schepen in 2018 in dienst treden.
Rederij Doeksen licht in een blogpost de keuze voor Strategic Marine nog wat verder toe.
V.l.n.r. Scott Nicholls (Chief Operating Officer Strategic Marine), Jan Willem Doeksen (CEO Koninklijke Doeksen), Mark Schiller (CEO Strategic Marine), Paul Melles (CEO Rederij Doeksen), Johan Tuk (CFO Koninklijke Doeksen)