Categorieën
Algemeen

Nieuwe schepen Doeksen gebouwd in Vietnam

De twee nieuwe veerboten van Rederij Doeksen worden naar alle waarschijnlijkheid gebouwd in Vietnam. De rederij is in onderhandeling met Strategic Marine.

Doeksen laat twee nieuwe veerboten bouwen voor de dienst Harlingen – Terschelling en retour. Er waren nog zes verschillende werven in de race voor het contract. Het Australische Strategic Marine is nu als laatste overgebleven.

Strategic Marine, gespecialiseerd in de bouw van aluminium schepen, is onderdeel van Triyards uit Singapore, met werven in Azië en de Verenigde Staten. Momenteel voert Rederij Doeksen de laatste contractonderhandelingen en hoopt de reder het contract volgende week te kunnen tekenen.

“Zodra het contract is getekend, gaat Strategic Marine direct aan de slag met het ontwerp en de bouw van de nieuwe aluminium RoPax catamarans op LNG. De bouw vindt plaats op de werf in Vun Tau te Vietnam. Als alles volgens planning verloopt, worden beide schepen eind 2017 in Nederland afgeleverd. Ze worden vervolgens in Harlingen in bedrijf gesteld en proefgevaren en komen medio april 2018 in de vaart”, laat Doeksen-directeur Paul Melles weten.

Een bedrijf uit Sneek wordt verantwoordelijk voor het ontwerp van de beide schepen, werd eerder al duidelijk. Naast Strategic Marine waren onder andere ook Damen en Austal Ships in de race voor het contract. Doeksen hoopt verder een subsidie van het Waddenfonds te krijgen voor een deel van de meerkosten voor de milieuvriendelijke LNG-motoren op de schepen.

Niet voor het eerst

Het is niet de eerste keer dat Rederij Doeksen een schip in het buitenland laat bouwen. Van de huidige vloot is namelijk alleen de Friesland gebouwd op een Nederlandse werf. Zo werd de Vlieland in 2005 op de Filipijnen gebouwd, de Noord-Nederland in 2002 in Australië en de Koegelwieck in 1992 in Noorwegen. Vaak speelt het kostenplaatje of de planning een grote rol bij de keuze voor het buitenland.

De Midsland en de Tiger zijn beide niet in opdracht van Rederij Doeksen gebouwd, maar later aangekocht. Deze schepen werden respectievelijk in Duitsland (1974) en op de Filipijnen (1999) gebouwd. De vloot wordt wel in Nederland onderhouden.

-- Advertentie --