Ms Willem Barentsz, één van de twee nieuwe veerboten van Rederij Doeksen, wordt vanaf vrijdag ingezet in de dienstregeling. De afgelopen tijd was het schip al te zien tijdens proefvaarten.
Het schip werd vandaag in Harlingen door Doeksen-directeur Paul Melles gepresenteerd aan genodigden. Het is de eerste van twee nieuwe catamarans die na een lang proces eindelijk in dienst komt.
In juni 2015 maakte Rederij Doeksen bekend twee nieuwe veerboten te gaan bouwen. Na een selectieproces werd een werf in Vietnam gekozen om de schepen te bouwen, waar de kiel in augustus 2016 werd gelegd.
Na vertragingen en financiële problemen bij die werf, werden de schepen begin 2019 in onafgebouwde staat naar Nederland gehaald. In Harlingen zijn de Willem Barentsz en Willem de Vlamingh het afgelopen jaar afgebouwd.
Beide schepen maken gebruik van LNG als brandstof, wat zorgt voor flink lagere uitstoot. Ook zijn de schepen lichtgewicht, efficiënt ontworpen en voorzien van zonnepanelen en een warmteterugwinsysteem. De milieubelasting van de veerboten op het Waddengebied moet daardoor flink afnemen.
De Willem Barentsz zal vanaf vrijdag 3 juli de dienstregeling gaan varen, de Willem de Vlamingh zal in september volgen. De in 1974 gebouwde Midsland zal worden verkocht, de Friesland uit 1989 blijft binnen de vloot van de rederij. Aan boord van de nieuwe schepen is plaats voor 66 auto’s en 700 passagiers.
#WillemBarentsz opnieuw in de haven van #Terschelling, passen aan de passagiersbrug en de autobrug pic.twitter.com/D5Jf2wCShU
— Sytse Schoustra (@SytseSchoustra) June 29, 2020
De Willem Barentsz en de Friesland komen elkaar tegen in het Schuitengat #Terschelling pic.twitter.com/6JjRLycKFf
— Sytse Schoustra (@SytseSchoustra) June 29, 2020