Snelboot Koegelwieck blijft nog zeker tot begin december aan de kant met motorproblemen.
Begin juli van dit jaar ging snelboot Koegelwieck naar de werf voor een grote beurt, waar ook de twee hoofdmotoren zijn verwijderd, nagelopen en teruggeplaatst. Sindsdien is het mis en moest de snelboot afgelopen zomer geregeld aan de kant blijven met oververhitte motoren.
Halverwege september besloot Doeksen na eindeloos testen en onderzoek de snelboot definitief aan de kant te houden, omdat de motoren onherstelbaar beschadigd leken te zijn. De oorzaak was onvindbaar. De rederij onderzoekt of de schade verhaald kan worden op de partij die in juli het onderhoud uitvoerde.
Deze week is de stuurboordmotor verwijderd en op transport gezet naar dieselmotorenexpert Wärtsilä. Bij Wärtsilä zal de motor volledig uit elkaar worden gehaald om de oorzaak van de problemen definitief vast te stellen. Daarna zal de motor met nieuwe onderdelen herbouwd worden. De bakboordmotor, die nog aanwezig is in het schip, kan naar verwachting wel hersteld worden met de kennis die opgedaan wordt met het onderzoek naar de andere motor.
De Koegelwieck is in 1992 in opdracht van Rederij Doeksen gebouwd in Noorwegen. Pech is het schip niet vreemd: in 1996 werden er al eens nieuwe motoren in geplaatst, omdat de originele exemplaren onbetrouwbaar bleken. In 2013 werd de Koegelwieck in de haven van Harlingen aangevaren door een ander schip, in 2017 voer de snelboot in de mist tegen een boei op. Begin 2019 liep ze aan de grond in de Slenk, vlak na vertrek van Terschelling.
In ieder geval tot 3 december wordt de Koegelwieck uit de dienstregeling gehaald. Snelboot Tiger voert tot die tijd alle sneldiensten uit.