NH-90

Geen nieuwe rechtszaak rond patiëntenvervoer Wadden

Het Belgische Heliventure ziet af van de rechtszaak tegen de Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Fryslân, die voor komende dinsdag in de agenda stond. Dat schrijft de Leeuwarder Courant vandaag.

Heliventure en RAV Fryslân waren in een juridische strijd verwikkeld geraakt om het patiëntenvervoer vanaf de Wadden. RAV Fryslân is verantwoordelijk voor het opzetten van particulier vervoer, nadat Defensie bekend maakte te stoppen.

Dat liep echter volledig in de soep. Het was de bedoeling, nadat in januari van dit jaar de gele heli’s van Defensie met pensioen gingen, dat een particuliere partij vanaf 1 juli het vervoer over zou nemen. RAV Fryslân startte daarvoor een aanbestedingsprocedure.

Maar bij het gunnen van het werk, ging het mis. RAV Fryslân selecteerde de ANWB als winnaar, maar het Belgische Heliventure stapte naar de rechter. Met succes, want de rechter verbood RAV in zee te gaan met de ANWB.

Echter liepen na die uitspraak van de rechter, ook de onderhandelingen tussen RAV Fryslân en Heliventure stuk. De partijen kwamen er niet uit en RAV Fryslân besloot een nieuwe aanbestedingsprocedure te starten. De Belgen pikte die gang van zaken niet, en kondigden een nieuwe rechtszaak aan.

Nu zien de Belgen toch af van die rechtszaak, die voor aankomende dinsdag in de agenda stond. Ze zien af van de juridische stap, nadat ze afgelopen donderdag een brief met nieuwe informatie van RAV Fryslân ontvingen. De advocaat van Heliventure zegt volgens de Leeuwarder Courant dat het winnen van de rechtszaak niet waarschijnlijk is met die nieuwe informatie.

RAV Fryslân heeft namelijk een volledig opnieuw geformuleerde aanbesteding opgesteld. “De opdracht wordt wezenlijk anders. Dat is cruciaal. Dan mag de RAV een nieuw aanbesteding opzetten, volgt uit de rechtspraak”, aldus advocaat van Heliventure Antoine Broesterhuizen in de Leeuwarder Courant.

De Belgen voelen zich “schandalig” behandeld, maar doen wel gewoon weer mee aan de nieuwe aanbesteding. Zelf vermoeden ze dat RAV Fryslân gaat inzetten op een ‘traumahelikopter’, in plaats van een ‘ambulancehelikopter’.

Overigens bleek dat een derde partij zich naast de Belgen had geschaard, Heli Holland uit Emmer-Compascuum. Dat bedrijf schreef ook in op de eerdere aanbesteding en blijkt banden met Heliventure te hebben. Onderling was afgesproken dat Heli Holland een deel van de juridische kosten van Heliventure zou betalen, als die de Waddenhelikopter bij hen in onderhoud zou brengen.

Heli Holland gaat volgens de Leeuwarder Courant ook weer meedoen aan de nieuwe aanbesteding, maar denkt niet dat de RAV voor een traumaheli gaat. Woordvoerder Jouke Wijnalda van RAV zegt in de krant dat ook niet te denken.

“Het zou heel onlogisch zijn om in de nieuwe aanbesteding een heli te vragen, het type EC-135, die Heliventure net heeft aangeboden. Als Heliventure het zo schandalig vindt, moeten zij gewoon de rechtszaak doorzetten”.

Ondertussen blijft Defensie verantwoordelijk voor het patiëntenvervoer vanaf de Wadden tot de nieuwe aanbesteding rond is. Recent gaven ze het werk wel over aan de Kustwacht, die kleinere helikopters van Noordzee Helikopters Vlaanderen heeft.

De NH90 van Defensie bleek te groot en te zwaar voor het werk. Ook stelde Defensie met capaciteitsproblemen te zitten en de heli graag in te zetten voor oefenwerk in plaats van patiëntenvervoer.

Nieuwsheader: © Alan Wilson, Wikimedia Commons